Providing methodological support for the modern quality of preschool education

Authors

  • Vladimir L. Kabanov Institute of Child Development, Health and Adaptation
  • Elena N. Pristupa Institute of Child Development, Health and Adaptation

DOI:

https://doi.org/10.25726/m4752-1678-9618-t

Keywords:

preschool education, quality of education, teacher, methodological support, scientific and methodological support

Abstract

This article provides an in-depth analysis of the methodological support mechanisms necessary to ensure a high standard of quality in preschool education. The key aspects of the quality monitoring system of this type of education are analyzed and the problems that this system aims to solve are identified. The importance of scientific and methodological support of preschool teachers is emphasized in order to improve their professional training and, as a result, improve the quality of education provided. Scientific and methodological support should be provided by methodologists or senior educators, whose task is to emphasize and develop the professional strengths of teachers, as well as minimize and eliminate possible professional shortcomings. The main purpose of such support is to provide teachers with individualized practical assistance, which is aimed at improving their professional skills and improving the pedagogical process, which in turn contributes to improving the quality of preschool education. A key element in improving the quality of preschool education is the training of highly qualified specialists and their comprehensive scientific and methodological support. This requires the creation of a network of interaction between all participants in the educational process, the modernization of the material and technical base of educational institutions, the development of professional competencies of teachers, taking into account the requirements of digital transformation and the effective organization of the educational space. It is also necessary to provide teachers with operational methodological support to minimize professional risks.

References

Гогоберидзе А.Г., Изотова Е.И., Езопова С.А., Новицкая В.А. Концепция развития дошкольного образования до 2030 года: задачи и инструменты реализации в условиях единого образовательного пространства // Современное дошкольное образование. 2023. № 4(118). С. 22-34.

Грязнова Е.В. Организация профессиональной поддержки педагогов дошкольного образования: актуальные подходы и решения // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9. № 2(31). С. 170-172.

Грязнова Е.В., Козлова Т.А., Тихоненко Ю.В., Курочкина Т.В. Дошкольное образование: проблемы в современной России // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9. № 2(31). С. 118-120.

Иванникова М.В., Акишева М.А. Методическое сопровождение педагогов дошкольных образовательных учреждений как залог повышения качества образования дошкольников // Январские педагогические чтения. 2023. № 9(21). С. 116-122.

Иванова Н.В. Комплексное научно-методическое сопровождение специалистов системы дошкольного образования по обеспечению образовательной деятельности в соответствии с федеральным государственным образовательным стандартом дошкольного образования // Вестник педагогических наук. 2022. № 5. С. 45-50.

Кабанов В.Л., Шамрова Д.П., Арчакова Т.О., Гарифулина Э.Ш. Исторические предпосылки формирования института права в сфере детства. «Голос» ребенка: участие детей в принятии решений, касающихся их благополучия. М.: Московский государственный психолого-педагогический университет, 2023. С.48-51

Майданкина Н.Ю. Научно-методическое сопровождение воспитателя в области оценки качества дошкольного образования // Бизнес. Образование. Право. 2023. № 4(65). С. 334-340.

Михалева О.С., Колмогорова Т.В. Мониторинг качества дошкольного образования: опыт работы в регионе // Наука и практика в образовании: электронный научный журнал. 2023. Т. 4. № 3. С. 119-124.

Мониторинг качества дошкольного образования поможет детским садам разработать программы развития // Российское образование. 2020.

Мониторинг качества дошкольного образования Российской федерации. МКДО 2023.

Островская Е.В., Скавычева Е.Н. Проблемы дошкольного образования в современном мире // Актуальные проблемы педагогики и психологии. 2023. Т. 4. № 4. С. 28-38.

Приказ Минобрнауки России от 17.10.2013 N 1155 (ред. от 08.11.2022) «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования». 2013.

Приступа Е.Н. Современная культура образования // Христианство, искусство, образование: диалог культур, традиции и современность: мат. Междунар. науч.-прак. конф.и в рамках XIX Междунар. науч.-обр. Знаменских чтений «Христианские основы российской цивилизации в противостоянии секулярному началу современного мира» (14-15 марта 2023 г., Курск). Курск: Курский государственный университет, 2023. С. 41-43.

Саитбаева Э.Р., Крисковец Т.Н., Сидорова В.О. Модель совершенствования системы оценки качества дошкольного образования // Вестник Оренбургского государственного университета. 2021. № 3(231). С. 106-113.

Published

2024-07-17

How to Cite

1.
Кабанов ВЛ, Приступа ЕН. Providing methodological support for the modern quality of preschool education. УО [Internet]. 2024Jul.17 [cited 2024Jul.18];14(3-2):65–70. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1439

Issue

Section

TECHNOLOGIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS