Features of music education in China and Russia

Authors

  • Dong Shuhan The Herzen State Pedagogical University of Russia, Weinan Teachers University (WNTC)

DOI:

https://doi.org/10.25726/k3805-2971-5797-f

Keywords:

music education, piano school, aesthetic qualities, musical instruments, music lessons, cultural development

Abstract

The subject of the study is the differences between music education in China and in Russia, in particular, music teaching and the attitude of parents to learning to play the piano. The article analyzes the opinions of researchers who consider the level of music education in China to be insufficient, in comparison with Western and neighboring countries. It is noted that it is necessary to create a musical environment where people love and understand music. The development of the level of musical education is associated with the formation of aesthetic qualities, and the understanding that the main goal of music is the cultural development of the younger generation, and not the achievement of high results. In the context of the globalization of the world space, the era of rapid enrichment of information and communication capabilities of mankind, the trend towards a dialogue of cultures is increasing in developed countries, integration processes are becoming more active, a dialogue between Western and Eastern Civilizations is being established, mutual exchange and enrichment of cultural space is being established. This situation has caused a new principle of relations between Russia and China, directed them to establish bridges of creative cooperation and interchange between the achievements of culture and education. It is known that over the past two decades, music education has become popular in China. The country has the largest number of young people studying music in the world. There is a developed infrastructure, good educational institutions equipped with high-quality equipment.

References

Айзенштадт С.А., Исаева Н.Г. Обучение китайских студентов в классе специального фортепиано. Из опыта Дальневосточного государственного института искусств // Манускрипт. 2019. №11. С. 239-244.

Дин И. Актуальные проблемы современного фортепианного образования в Китае // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2017. №185. С. 109-114.

Ли Чжэн, Красовская Е.П. К проблеме исполнительского освоения европейской программной музыки студентами китайской Народной Республики на фортепианных занятиях // Вестник кафедры ЮНЕСКО «Музыкальное искусство и образование». 2017. №1 (17). С. 115-125.

Лю Минхуэй. К проблеме освоения истории русской музыки студентами КНР // Преподаватель ХХI век. 2014. №2. С. 163-172.

Лян Сяомэй О реформировании и развитии фортепианной педагогики в современной Китае // Культура i сучаснiсть. 2015. №1. С. 205-210.

Мировой рейтинг пианистов обновлен в 2019 году // Культура ВРН. 2019. 1 апреля. https://culturavrn.ru/music/26917.

Муравьева И. Рахманинов с акцентом. 25 миллионов китайских пианистов удивят мир // Российская газета. Федеральный выпуск № 151(5824). 2012. 5 июля. https://rg.ru/2012/07/05/piano-kitay.html.

Савенко С.В. Достижения современной китайской системы музыкального образования // Теория и практика образования в современном мире: материалы X Междунар. науч. конф. (г. Чита, апрель 2018 г.). Чита: Издательство Молодой ученый, 2018. С. 57-60.

Се Хэн Проблемы фортепианной педагогики в Китае // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2016. №179. С. 109-113.

Чжоу Чжэнмао Достижения и проблемы в обучении игре на фортепиано в вузах Китая // Актуальные проблемы современной науки. 2008. № 2(40). С. 122-123.

Kong Jianing. Piano Education in China and Western Countries// https:www.violy.app/blog/2020/11/Piano-Master-Class-KongJianing

Liu X. L. China piano art development 60 years (four). Piano art, 03, 26-28.

Wei Guo. A Cutting Edge Method in Chinese Piano Education: the Xindi Applied Piano Pedagogy// Исследования высшего образования. Vol. 10. №1. 2020. S.7-10.

Published

2021-08-15

How to Cite

1.
Шухань Д. Features of music education in China and Russia. УО [Internet]. 2021Aug.15 [cited 2024Jun.30];11(4):154-61. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/136