Working on the technique of playing the saxophone

Authors

  • Sun Yu Chao Russian State Pedagogical University named of A.I. Herzen

DOI:

https://doi.org/10.25726/i9879-2666-4614-a

Keywords:

training, saxophone, performer, playing technique music education, jazz, improvisation, repertoire

Abstract

The purpose of the article is to analyze the work on the technique of playing the saxophone. The article examines the modern concept of music education aimed at the formation of a creative personality and the development of professional skills of brass musicians. The article explores the intellectual, volitional, emotional and creative components of performing skills, the importance of playing technique and artistic interpretation of musical works. The author analyzes the theoretical aspects of creative thinking, conducts practical observations of the training and professional activities of saxophonists. The article highlights the influence of musical psychology, pedagogy and musicology on the development of the artistic image and technique of playing the saxophone. The interpretation of musical works is considered by the author as a process of dialogue between the performer, composer and listener, where the psychological qualities of the musician play a key role. The work includes an analysis of modern literature on the theory of performing on wind instruments, emphasizing the need for individual understanding and experiencing the emotions of music in order to achieve performing freedom. According to the results of the study, the following conclusions were made: playing the saxophone requires a combination of artistic interpretation and technical skill from the performer. The main components include motor-technical and intonation-expressive aspects, sound control through various techniques and coordination. The sound of the instrument and the formation of timbres are important for a saxophonist, requiring good hearing and the ability to change the sound. The use of vibrato adds stability and purity to the sound. The technique of the game not only allows you to reveal the personality of the performer, but also creates the basis for high-quality performance. The interpretation of a work plays a key role, requiring attention to technique and artistry in order to convey the author's idea and interact with the audience. The analysis of works for saxophone is important for full understanding and good performance.

References

Андреев Е.Т. Пособие по начальному обучению игре на саксофоне. М., 1973. 267 с.

Бельтюков А.О. Стилевой генезис массовой музыкальной культуры XX в. на примере США и Великобритании: дисс ... культ. Екатеринбург, 2016. 192 с.

Иванов В.Д. Саксофон. М.: Музыка, 1990. 61 с

Кириллов С.В. Техника игры на саксофоне и проблемы интерпретации оригинальных произведений: дисс ... к. иск. М., 2010. 166 с.

Михайлов Л.Н. Школа игры на саксофоне. М.: Музыка, 1975. 91 с.

Морозова Е.А. Формирование терминологии джаза: экстралингвистический и лингвистический аспекты на материале американских и британских газет первой половины XX в.: дисс. ... к. филол. н. Пермь, 2022. 167 с.

Овчаров И.В. Импровизация в музыке: сущность, структура, методы формирования и профессионального совершенствования в процессе музыкальных занятий на материале учебной работы в классах эстрадно-джазового искусства: дисс. ... к. пед. н. Белгород, 2011. 150 с.

Подаюров В.Г. Проблема совершенствования методики обучения игре на духовых инструментах в классе кларнета и саксофона: дисс. ... к. пед. н. Краснодар, 2011. 204 с.

Понькина А.М. Авангардные тенденции в миниатюре для саксофона соло // Вестник Адыгейского государственного университета. Сер. Филология и искусствоведение. 2019. № 1. С. 214-219.

Прорвич Б.Ф. Хрестоматия для саксофона-баритона: для учащихся музыкальных школ, училищ и консерваторий. М.: Музыка, 1980. 63 с.

Рахманова Н.Н. Звукорежиссура джазовой музыки как стилевой феномен: дисс. ... к. иск. Нижний Новгород, 2016. 249 с.

Ривчун А.Б. Три пьесы: для саксофона-альта и фортепиано. М.: Музгиз, 1961. 20 с.

Федоров М.В. Дирижерская интерпретация музыкального произведения: генезис и эволюция: дисс. ... к. иск. М., 2011. 250 с.

Хруст Н.Ю. Новые инструментальные техники: опыт классификации: дисс. ... к. иск. Москва, 2017. 480 с.

Черняков Е.А. Формирование основ музыкального исполнительства у начинающих учеников в классе саксофона: диссер. ... к. пед. н. Москва, 2013. 151 с.

Published

2024-02-15

How to Cite

1.
Юйчао С. Working on the technique of playing the saxophone. УО [Internet]. 2024Feb.15 [cited 2024Jun.30];14(2-1):240-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1345

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS