The specifics of creating monitoring systems and automated registers to support management processes in secondary vocational education

Authors

  • Tatyana N. Ananyeva Russian State University of Tourism and Service
  • Alexey S. Bredikhin Limited Liability Company "Polymatika Rus"
  • Tatyana K. Kirillova Irkutsk National Research Technical University
  • Anna V. Mitrokhina Moscow Financial and Industrial University "Synergy",
  • Olga V. Nikiforova Moscow City Pedagogical University
  • Irina G. Rzun Kuban State University, branch in Novorossiysk,
  • Yulia O. Sulyagina Russian State Social University,
  • Maya V. Tamyarova Ulyanovsk State Technical University,
  • Sergey G. Tsapko National Research Tomsk Polytechnic University,
  • Elena G. Shmakova Russian State Social University,

DOI:

https://doi.org/10.25726/w3186-5372-6113-a

Keywords:

secondary vocational education; management processes; automated registers; monitoring systems; student body.

Abstract

The demands of the modern labor market require the system of secondary vocational education to train highly qualified workers and middle-level specialists. The widespread introduction of information technologies, both in the educational process and in the process of managing the system of secondary vocational education, contributes to improving the efficiency of training workers. The use of monitoring systems and automated registers as tools for ensuring management processes in secondary vocational education increases the validity of management decisions through the use of up-to-date and reliable data, reduces the time of access to the necessary information and contributes to the openness and transparency of management processes.

Author Biographies

Tatyana N. Ananyeva, Russian State University of Tourism and Service

Doctor of Social Sciences, Professor, Vice-rector

Alexey S. Bredikhin, Limited Liability Company "Polymatika Rus"

Candidate of Technical Sciences, Manager

Tatyana K. Kirillova, Irkutsk National Research Technical University

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Acting Head of the Department of Information Systems and Information Security

Anna V. Mitrokhina, Moscow Financial and Industrial University "Synergy",

Candidate of Technical Sciences, Associate Professor of the Department of Digital Economy,

Olga V. Nikiforova, Moscow City Pedagogical University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Preschool Pedagogy,

Irina G. Rzun, Kuban State University, branch in Novorossiysk,

Candidate of Physical and Mathematical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Computer Science and Mathematics

Yulia O. Sulyagina, Russian State Social University,

candidate of Social Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Faculty of Management,

Maya V. Tamyarova, Ulyanovsk State Technical University,

Candidate of Technical Sciences, Deputy Dean of the Faculty of Aircraft Engineering, Associate

Professor of the Department of Measurement and Computing Systems,

Sergey G. Tsapko, National Research Tomsk Polytechnic University,

Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Information Technology Engineering School of Information Technology and Robotics,

Elena G. Shmakova, Russian State Social University,

Candidate of Technical Sciences, Dean of the Faculty of Information Technologies,

References

Алашеев С.Ю., Кутейницына Т.Г. Методика среднесрочного прогнозирования кадровых потребностей экономики для формирования заказа на подготовку в региональных системах профессионального образования // Сборник докладов «Эффективные методы прогнозирования кадровых потребностей рынка труда для формирования регионального заказа на подготовку кадров». М.: Федеральный институт развития образования, 2016. С. 48–68

Антонова Г.В., Мирзабалаева Ф.И., Бондарчук А.Г. Проблемы трудоустройства выпускников образовательных организаций в условиях пандемии коронавируса // Экономика труда. 2020. Т. 7. №12. С. 1249-1268.

Дудырев Ф.Ф., Шабалин А.И. Российское профессиональное образование: новая конфигурация студенческих потоков // Университетское управление. 2015. №4. С. 6-20.

Жукова М.В. Проблемы реформирования российской системы образования: политологический аспект // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки СКАГС. 2015. №1. С. 228-233.

Кельсина А.С. Принципы и подходы к оценке эффективности подготовки научных кадров в аспирантуре // Социальное пространство. 2017. №4(11). С. 7.

Милаева О.В., Сиушкин А.Е. «Открытое правительство»: способ демократизации информационно-коммуникационного пространства? // Наука. Общество. Государство.

№1(5). С. 159-171.

О разработке прогноза баланса трудовых ресурсов [Электронный ресурс]: постановление Правительства Российской Федерации от 3 июня 2011 г. №440 // Информационно-правовой портал «Гарант»: [портал]. URL: https://base.garant.ru/12186584/ (дата обращения: 01.03.2021).

Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон

от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ // Справочная правовая система «Консультант Плюс»: [сайт].

URL: http://www.consultant.ru /document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 01.03.2021).

Об утверждении комплекса мер, направленных на совершенствование системы среднего профессионального образования, на 2015-2020 годы [Электронный ресурс]: распоряжение Правительства РФ от 03.03.2015 №349-р // Законы, кодексы и нормативно-правовые акты Российской Федерации: [сайт]. URL: https://legalacts.ru/doc/rasporjazhenie-pravitelstva-rf-ot-03032015-n-349-r/ (дата обращения: 01.03.2021).

Об утверждении Правил разработки, утверждения федеральных государственных образовательных стандартов и внесения в них изменений [Электронный ресурс]: постановление Правительства Российской Федерации от 5 августа 2013 г. №661. // Информационно-правовой портал «Гарант»: [портал]. URL: https://base.garant.ru/70429496/ (дата обращения: 01.03.2021).

Открытое министерство [Электронный ресурс] // Министерство просвещения Российской Федерации: [сайт]. URL: https://open.edu.gov.ru/ (дата обращения: 01.03.2021).

Открытые данные [Электронный ресурс] // Министерство просвещения Российской Федерации: [сайт]. URL: http://opendata.mon.gov.ru/opendata/ (дата обращения: 01.03.2021).

Тенденции изменения общественного спроса на высшее образование в современной

России / И.В. Абанкина, Т.В. Абанкина, Л.М. Филатова, Е.А. Николаенко // Вопросы образования.

№3. С. 88-112.

Трофименко В.И. Средняя техническая школа России в период социально-экономических реформ конца 1980-х – середины 1990-х гг.: дис. … канд. ист. наук: 07.00.02. М., 2007. 212 с.

Федеральные государственные образовательные стандарты [Электронный ресурс].

URL: http://www. https://fgos.ru (дата обращения: 01.03.2021).

Функции, виды, принципы мониторинга [Электронный ресурс] // https://studwood.ru: [сайт]. URL: https://studwood.ru/1656244/pedagogika/funktsii_vidy_printsipy_monitoringa (дата обращения: 01.03.2021).

Черноскутов В.Е. Актуальные проблемы трудоустройства студентов и выпускников вузов // Развитие территорий. 2015. №2. С. 22-25.

Published

2021-04-02

How to Cite

1.
Ananyeva T, Bredikhin A, Kirillova T, Mitrokhina A, Nikiforova O, Rzun I, Sulyagina Y, Tamyarova M, Tsapko S, Shmakova E. The specifics of creating monitoring systems and automated registers to support management processes in secondary vocational education. УО [Internet]. 2021 Apr. 2 [cited 2024 Nov. 22];11(1):139-4. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/13

Most read articles by the same author(s)