Methods of assessment and development of creative skills in engineering education
DOI:
https://doi.org/10.25726/n8521-7487-6197-uKeywords:
creative skills, engineering education, innovative teaching methods, technical universities of Russia, project-oriented training, interactive educational platformsAbstract
Introduction. In the era of rapid development of technologies and innovations, the task of cultivating creative abilities of future engineers is of particular relevance. In Russia, where engineering education is traditionally focused on the formation of technical skills and competencies, the importance of developing creative skills is a relatively new direction. The transformation of educational approaches and methods in the country's universities, aimed at developing the innovative potential of students, requires careful analysis and scientific justification. Materials and methods. The study is based on the analysis of data obtained from 30 leading technical universities in Russia. Surveys and interviews conducted among 1,200 students and 300 teachers allowed us to gather information about existing methods of assessing and developing creative skills. Additionally, an analysis of 50 training programs and modules aimed at the development of creative thinking was carried out. The research methodology includes qualitative and quantitative analysis, as well as a comparative approach to evaluate the effectiveness of various educational practices. Results. The analysis showed that 70% of Russian universities use traditional teaching methods based on the transfer of knowledge without emphasis on the development of students' creative abilities. At the same time, the remaining 30% of institutes are implementing innovative educational practices, including the case method, project-oriented learning, and the use of interactive platforms for creative tasks. These methods have shown 45% higher efficiency in the development of creative skills compared to traditional approaches.
References
Анисимова Т.И., Шатунова О.В. STEAM образование как иновационная технология для Индустрии // " Наука и образование". 2018.
Головашкина К.В. Инновационные технологии в цифровой экономике // Сборник статей по итогам Международной научно-практической конференции «Инновационные исследования: проблемы внедрения результатов и направления развития». 2020. С. 101-104.
Дроботенко Ю.Б., Дука Н.А. Кейс-студия как форма реализации кейсовой технологии в обучении студентов вуза // Вестник Оренбургского государственного университета. №4. 2019. С. 82-89.
Ефимчук Е.Г. Системно-креативный подход в становлении профессионального опыта студентов технического вуза // Проблемы управления качеством образования: Сборник статей XII Всероссийской научно-практической конференции. Пенза. 2019. С. 73-78. EDN NXYMXR.
Лихолетов В.В. Пригодность инструментария теории решения изобретательских задач (ТРИЗ) для формирования навыков инженеров будущего // Инженерное образование. 2020. № 27. С. 6-26.
Маджугина М.А., Василевская Ю.Г. Развитие креативности студентов-дизайнеров в процессе обучения в высшей школе // Омский научный вестник. Серия «Общество. История. Современность». 2017. № 1. С. 62-65.
Макарова Е.С. Развитие вербальной и невербальной креативности студентов с помощью разработанной программы тренингов // Сб. науч. статей 3-й Междунар. науч. конф. студентов и молодых ученых. Молодежь и системная модернизация страны. 2018. Т. 2. С. 47-52. DOI: 10.52070/978-5-00120-359-9 2022
Микиденко Н.Л., Сторожева С.П., Харламов А.В. Особенности реализации компетентностной модели высшего инженерного образования в условиях современного рынка труда // Science for Education Today. 2019. Т. 9. № 3. С. 169-184. DOI 10.15293/2658-6762.1903.10.
Михайлова А.Г. Развитие профессионально-творческих способностей будущих инженеров в условиях непрерывного образования // Вестник ВГУ. Серия «Проблемы высшего образования». 2016. № 1. С. 88-92.
Попова Л.Ф., Кошелева А.С. Сохранение устойчивого развития организации при использовании аутсорсинга // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Экономика и управление. 2011. №1. С. 186-190.
Рябчикова В.Г., Сергеева Н.А., Зайцев А.А. Развитие вербальной креативности студентов с использованием флэш-карт на занятиях по иностранному языку // Перспективы науки и образования. 2022. № 3 (57). С. 214-231. DOI: 10.32744/pse.2022.3.12
Романова Г.В. Подходы к развитию креативности у студентов инженерных вузов // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 5. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=30223 DOI: 10.17513/spno.30223
Сайфутдинова Г.С. Научный поиск и формирование креативности будущих инженеров в современных условиях // Осовские педагогические чтения «Образование в современном мире: новое время - новые решения». 2020. № 1. С. 457-461.
Сизова Ю.С. Современный предприниматель в VUCA мире - преимущества и сложности // Экономика и бизнес: теория и практика. 2019. № 8 С.145-150.
Строкина А.В., Семейко С.А., Цыганкова В.Н. Стратегии развития креативности студентов в условиях цифровизации образования // Стратегия социально-экономического развития общества: управленческие, правовые, хозяйственные аспекты: сб. науч. статей 11-й Междунар. науч.-практ. конф. Курск, 2021. С. 297-300. DOI: 10.54092/9781794815285
Тихомирова О.Г. Проектирование как аспект человеческой деятельности: творчество и инновации. Комплексный системный подход к управлению проектами // Журнал исследований по управлению. 2016. Т. 2, № 2. С. 2-2.
Тихомирова О.Г. Технологическое предпринимательство и инновационные образовательные технологии в цифровой экономике // Вестник Алтайской академии экономики и права. 2019. №11-1. С 162-167.