Neural technologies of comparative translation in teaching students of oil and gas university on the basis of Russian and English languages

Authors

  • Diana G. Karpova Ufa State Petroleum Technological University
  • Alexey D. Kolotilov Ufa State Petroleum Technological University

DOI:

https://doi.org/10.25726/o8378-0123-8637-a

Keywords:

neural networks, comparative translation, oil and gas industry, education, multilayer perceptron, LSTM, semantic analysis, interdisciplinary competence

Abstract

In the context of globalization and intensification of scientific and technical cooperation between the countries, the issue of the need for high-quality education of specialists in the oil and gas industry is being actualized. According to the St. Petersburg State Mining University, about 68% of research in this field is published in English. This article examines the possibility of using neural technologies of comparative translation to improve the level of language training of students of oil and gas universities based on Russian and English. The developed system based on multilayer perceptrons and long-term short-Term Memory (LSTM) has shown efficiency in determining semantic relations between terms in oil and gas texts, achieving accuracy of up to 94.7% on a test sample of 800 documents. These data provide significant potential for the creation of new teaching methods, increasing the level of interdisciplinary competence of future specialists. Neural comparative translation technologies are a type of machine learning models that help solve problems of interlanguage translation. These models are pre-trained and use parallel data for pre-training, which gives them the ability to predict masked words on the source and target side with reference to the context of either side of the parallel data.

References

Гарнов А.П., Гарнова В.Ю., Тишкина Н.П. Тенденции развития нефтегазового комплекса // Вестник Российского экономического университета им. ГВ Плеханова. 2019. № 6 (108). С. 108-115.

Гераськов С. Доступный чат-бот. Как привлечь и удержать клиентов с помощью WhatsApp / М.: Издательский дом. 2020. 120 с.

Ерендеева А.Е. и др. Трансформация предприятий нефтегазового сектора России в условиях цифровой экономики: экономические и финансовые аспекты: выпускная бакалаврская работа по направлению подготовки: 38.03. 01. Экономика. 2018. С. 27-36. DOI 10.25987/VSTU.2019.26.70.003. EDN SGKWTA.

Коровникова Н.А. Искусственный интеллект в современном образовательном пространстве: проблемы и перспективы // Социальные новации и социальные науки. 2021. № 2 (4). С. 98-113.

Кудина М.В., Логунова Л.Б., Петрунин Ю.Ю. Национальное образование в эпоху глобальной цифровой революции // Вестник Московского университета. Серия 21. Управление (государство и общество). 2019. № 4. С. 3-22.

Кузнецов И.А. Иноязычная подготовка аспирантов в системе непрерывного образования технического вуза // Среднее профессиональное образование. 2015 г. №4. С. 48-50. EDN TUJJVB.

Ломакин Н.И., Плаксунова Т.А., Логинова Е.В., Лукьянов Г.И. и др. Нейронная сеть для оценки компетентности студентов. // Информационные технологии в образовании "Ито-Саратов-2017": Материалы IX Всероссийской научно-практической конференции, Саратов, 02–03 ноября 2017 года. Саратов: ООО Издательский центр "Наука". 2017. С. 575-589. EDN YONLGR.

Лучшева Л.В. Социальные проблемы использования искусственного интеллекта в высшем образовании: задачи и перспективы // Научный Татарстан. 2020. № 4. С. 84-89.

Мовчан Д.А. Разработка чат-ботов и разговорных интерфейсов / М. Райтман. ДМК-Пресс, 2019. 340 с.

Морозкина Е.А., Шакирова Н.Р. Использование информационных технологий для оптимизации процесса перевода // Вестник Башкирского университета. 2012. № 1. С. 544-546.

Мухамадиева К.Б. Искусственный интеллект в развитии молодёжи // Образование и проблемы развития общества. 2021. № 2 (15). С. 27-33.

Очирова Г.З. Нейронные сети в обучении. С. 360-367.

Провотар А.И., Провотар А.И., Клочко К.А. Особенности и проблемы виртуального общения с помощью чат-ботов // Прикладная и компьютерная лингвистика. 2018. №3. С. 2-7.

Разманова С.В., Андрухова О.В. Анализ применения цифровых технологий в отечественном сегменте upstream (на примере нефтегазовой отрасли) // Развитие цифровой экономики в условиях деглобализации и рецессии. 2019. С. 113-134.

Светова С.Ю., Виноградова Т.Б., Степанова М.М., Нечаева Н.В. Преподавание технологий перевода в вузах: учебное пособие для организации специального модуля для успешной подготовки переводчиков. Практические примеры // Ассоциация преподавателей перевода. Компания «Т-Сервис». Казань: Бук. 2019. 32 с. ISBN 978-5-00118-276-4. EDN ZBMPBR.

Фирсова Е.А. Перспективы использования чат-ботов в высшем образовании // Информатизация науки и образования. 2018. № 3 (35). С. 157-166.

Published

2023-10-30

How to Cite

1.
Карпова ДГ, Колотилов АД. Neural technologies of comparative translation in teaching students of oil and gas university on the basis of Russian and English languages. УО [Internet]. 2023Oct.30 [cited 2024Jul.1];13(10-2):34-41. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1106

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION