Innovative practices of learning to play the accordion in an ensemble

Authors

  • Zhao Kun A.I. Herzen Russian State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/a5031-5326-9823-w

Keywords:

innovations, teaching methods, educational practices, music education, accordion playing, ensemble, chamber music

Abstract

Within the framework of this article, the author analyzes the implementation of innovative practices of teaching accordion playing in an ensemble. The author justifies the choice of the topic by the fact that many accordionists remain isolated from the musical life of the school, which leads to the instrumentalization of the study of music and the limitation of the repertoire. However, collective practice for accordionists is a means of gaining new knowledge and experience, and also helps to counteract the isolation and individualism of performers. Ensemble music can be a learning tool and helps in the development of new skills, such as the ability to adapt, actively listening and responding to others. In addition, it helps students to meet different musicians and expand their repertoire. The collective accordion lesson is one of the first in the structure of learning. Group pedagogy can be used in the new method "accordion for small hands". The course involves from one to four children who learn to play together and comment on the course of classes. The teacher can use the individual differences of children so that everyone can develop. Chamber music and writing class can be linked to deepen the knowledge of a young accordion player in technical and musical terms. There are several goals in ensemble music that help students develop. Firstly, it develops a sense of pulsation and helps to maintain a common thread in the music. Secondly, collective play helps to develop communication and the ability to argue your choice. Thirdly, the discovery of different ways of performing a musical phrase allows students to expand their capabilities in playing an instrument. Chamber music is also different from ensemble music, as it is not limited to certain instruments. Ensemble music is not limited to the performance of music for certain instruments, which creates more opportunities for skill development. When studying the accordion, ensemble music helps to develop the ability to compose, arrange, harmonize and improve improvisation. Group play also helps to develop communication and the ability to work in a team. Asking students to write a piece of music for an instrument other than their own can help them better understand other instruments and create a connection between the instrument and the score.

References

Волчков М.В. История белорусского эстрадного баянно-аккордеонного исполнительства // В сборнике: Музыковедение в ХХI веке: теория, история, исполнительство. сборник статей по материалам III Всероссийской научно-практической конференции. 2021. С. 51-56

Гончаров А.И. Особенности переложения симфонических произведений для ансамблей баянов и аккордеонов // Культура Украины. 2016. № 53. С. 40-49.

Григорьева И.Л. Из истории создания инструментов: от акустического аккордеона до цифрового инструментария. Особенности применения в смешанном ансамбле // В сборнике: Музыкально-компьютерные технологии. сборник статей. Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена. Санкт-Петербург, 2018. С. 24-29.

Гунин В.Н. Баян в ансамбле: прошлое и настоящее // В сборнике: Актуальные проблемы музыкально-исполнительского искусства: История и современность. Материалы Всероссийской научнопрактической конференции. 2016. С. 102-109.

Ищенко Н.П., Ищенко Е.Б. Коллективный разум «Маэстро аккордеона» // Искусствознание: теория, история, практика. 2019. № 3 (26). С. 96-99.

Калениченко И.Д. Некоторые аспекты инструментовки для смешанных ансамблей в условиях сельской школы // В сборнике: Актуальные вопросы развития исполнительского мастерства на оркестровых народных инструментах, творческий обмен педагогическим опытом. сборник работ по материалам Региональной научно-практической конференции. Редактор-составитель Р.М. Ноздрина, Т.В. Выдрик. 2017. С. 72-75.

Караваева Т.В., Бывальцева К.Н., Чупина О.В. Коллективные формы работы с учащимися музыкального отделения ДШИ в период пандемии // В сборнике: Проблемы школьного и дошкольного образования. Материалы XII Всероссийской научно-практической конференции (с международным участием). Глазов, 2021. С. 196-199.

Масленикова К.В., Зайцев А.В. Актуальность использования ансамблевых форм исполнительства в современном обучении игре на баяне и аккордеоне // Молодой ученый. 2019. № 49 (287). С. 528-531.

Михалев П.М. Ансамбли с участием баяна (аккордеона) в современном музыкальном вузе: праксеологический аспект // В сборнике: Вопросы методики и теории исполнительства на народных инструментах. Сборник статей. 2021. С. 36-40.

Новикова Г.В. Аккордеон (баян) в политембровых ансамблевых коллективах // В сборнике: Приоритетные направления развития науки и образования. Сборник материалов Международной научно-практической конференции. Редколлегия: О.Н. Широков [и др.]. 2018. С. 15-16.

Остромогильский И.В. Трактовка ансамбля солистов в произведениях современных российских композиторов // Университетский научный журнал. 2019. № 51. С. 26-33.

Скуднев Д.А. Баян в массовой культуре // В сборнике: Музыка в пространстве медиакультуры. Сборник статей по материалам Шестой Международной научно-практической конференции. 2019. С. 204-208.

Скуднев Д.А. Баян в массовой культуре: аналитический обзор // Bulletin of the International Centre of Art and Education. 2022. № 3. С. 54-72.

Соловьев Н.П. Совершенствование профессиональной подготовки музыкантовисполнителей в области коллективного творчества // В сборнике: Мир культуры: искусство, наука, образование. Сборник научных статей. Сер. «Год науки и технологий – 2021» Сост. А.С. Макурина, науч. ред. Е.А. Куштым. Челябинск, 2021. С. 242-245.

Цзян И. Формирование школы аккордеонного искусства в Китае // Европейский журнал социальных наук. 2013. № 11-2 (38). С. 322-325.

Published

2023-06-25

How to Cite

1.
Кунь Ч. Innovative practices of learning to play the accordion in an ensemble. УО [Internet]. 2023Jun.25 [cited 2024Jul.1];13(7):218-25. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1016