Technology for the development of the teacher's project competence

Authors

  • Ekaterina S. Miroshnichenko Surgut State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/o9231-5981-2499-w

Keywords:

pedagogical activity, project competence, acquisition of competencies, professional competence, professional activity

Abstract

The relevance of the article at the socio-pedagogical level is determined by the social need of society for a highly qualified and effective system of training future specialists; at the scientific and methodological level, it is due to the discrepancy between the need for software and methodological support for project management and insufficient development in pedagogical practice. The paper provides an effective development for the implementation of the project method in a secondary educational institution from the standpoint of pedagogy as a new type of educational process management. This article is devoted to the technology of development of the teacher's project competence. Project competence is an important aspect of a teacher's professional activity and implies the ability to develop and implement educational projects. The article discusses the basic principles and stages of the development of project competence, and also offers effective methods and tools for the development of this competence among teachers. The authors of the article are based on the theoretical foundations of project-based learning and present practical recommendations for teachers that allow them to systematically develop and improve their project competence. The research in this article is relevant and useful for teachers who want to improve their efficiency and professional skills through the use of project activities in the educational process.

References

Анисимова Э. Цифровая грамотность будущих педагогов // Журнал социальных исследований в области образования. 2023. № 11. С. 230-253.

Бакирова Х.Б. Формирование терминологической компетенции в обучении ESP // Журнал NX – Мультидисциплинарный Рецензируемый журнал. 2023. № 6 (11). С. 63-68.

Бойчук В.М. Применение инновационных технологий в профессиональной подготовке будущих учителей // VIII Международная научно-практическая конференция «Педагогические технологии XXI века». 2023. С. 79-82.

Бондарь Г. Роль проектной деятельности в формировании иноязычной профессиональной компетенции школьников // Сборник научных трудов «Психолого-педагогические проблемы современной школы». 2023. № 1 (5). С. 118-125.

Буренкова Н.В., Данилова Т.В., Тонких А.П. Инновационный подход к формированию модели современного учителя российской школы // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 4 (40). С. 29-36.

Зухра И., Рузимурат К., Гулзода И., Шокида А. и Навруз А. Грамотная модель практикоориентированного обучение // Журнал критических обзоров. 2023. № 7 (4). С. 437-441.

Коваль О.Ю. Проектная методика обучения русскому языку // Педагогика творчества формирование личности в высшей и общеобразовательной школе. 2023. № 63 (2). С. 89-92.

Лапыко Т.П. Метод проектов как способ поиска, поддержки и сопровождения талантливой молодежи в вузе // Образование как фактор развития интеллектуально-нравственного потенциала личности и современного общества: Материалы VII международной научной конференции, СанктПетербург, 09–10 ноября 2017 года / Ответственный редактор М.И. Морозова. Санкт-Петербург: Ленинградский государственный университет им. А.С. Пушкина, 2017. С. 271-274.

Лемешко Е.В. Тенденции исследования использования проектной деятельности в филологическом образовании: содержание и анализ // Педагогика и образование. 2023. № 1. С. 115-117.

Мартин П., Падула, П. Образовательные инновации: сравнение проблемных обучение и традиционные уроки // Международный журнал педагогики высшего образования. 2023. № 34 (3). С. 34- 43.

Тонких А.П. Проектная деятельность и формирование общекультурных и профессиональных компетенций будущего учителя начальных классов // Начальная школа плюс До и После. 2013. № 8. С. 33-37.

Published

2023-06-15

How to Cite

1.
Мирошниченко ЕС. Technology for the development of the teacher’s project competence. УО [Internet]. 2023Jun.15 [cited 2024Jun.30];13(6):68-75. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/926