Evaluation of the effectiveness of professional retraining programs

Authors

  • Kirill A. Shcherbakov Moscow Financial and Industrial University "Synergy"

DOI:

https://doi.org/10.25726/v3383-7261-4239-r

Keywords:

professional retraining, educational programs, efficiency, evaluation, Russia

Abstract

Professional retraining and advanced training play an important role in the modern world, where the requirements for professional skills and competencies are constantly changing. The rapid development of technology and changes in the economic and social spheres make education an important element of success in career and in everyday life. Russia is no exception in this process. Currently, there are many professional retraining and advanced training programs in Russia, which are designed to improve the qualifications of workers in various industries. However, the question of the effectiveness of these programs remains open and requires further research. The purpose of this article is to analyze the effectiveness of professional retraining programs in Russia and to assess the impact of the latest technologies on this process. The article will consider the main problems and challenges faced by the professional retraining and advanced training industry in Russia, as well as new technologies and methodologies that can improve the quality of education and increase the effectiveness of retraining programs. The results of this article can be useful for organizations that are engaged in professional retraining and advanced training, as well as for managers and employees who are interested in improving their professional skills and career development.

References

Белкина В.В., Макеева Т.В. Концепт универсальных компетенций высшего образования // Ярославский педагогический вестник. 2018. № 5. С. 117-126.

Галимзянов Х.М., Попов Е.А., Сторожева Ю.А. Формирование и оценка компетенций в процессе освоения образовательных программ ФГОС ВО: научно-методическое пособие. Астрахань : Астраханский ГМУ, 2017. 74 с.

Горшков А.С. Проблемы организации дополнительного профессионального педагогического образования // Казанский педагогический журнал. 2020. № 4. С. 46.

Ефремова Н. В. Непрерывная производственная практика как компонент дуального обучения в процессе профессиональной подготовки // Образование и общество. 2014. № 4. С. 21-24.

Казакова Е.И., Тарханова И.Ю. Оценка универсальных компетенций студентов при освоении образовательных программ // Ярославский педагогический вестник. 2018. № 5. С. 127-135.

Колпакова Е.Н. Проблемы современного педагогического образования 65 (1) // Сборник научных трудов. Ялта, 2019. С. 155.

Кондратенко Е.И. Становление и развитие теории воспитания как учебного предмета в системе профессиональной подготовки учителя (1920-1980-е гг.) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. -М., 1998. 18 с.

Кочисов В.К., Гогицаева О.У., Тимошкина Н.В. Роль дистанционного обучения в изменении способов и приемов образовательного процесса в вузе // Образовательные технологии и общество. 2015. № 1. С. 395.

Макарова Т.П. Формирование управленческой культуры студентов будущих государственных служащих в образовательном процессе вуза : автореф. дис. ... канд. пед. наук / Макарова Т. П. Воронеж, 2018. 24 с.

Миниахметова О.В. Условия реализации дуального обучения при парном взаимодействии учреждений среднего профессионального образования и предприятий // Педагогический журнал. 2018. Т. 8. -№ 5А. С. 595-600.

Пискунова К.Е., Ерохина Л.Ю. Общепрофессиональные компетенции сквозь призму профессионального стандарта // Интернет-журнал «Мир науки». 2017. Т. 5, № 4. URL: http://mirnauki.com/PDF/37PDMN417.pdf

Селюков Р.В. Формирование оценочной компетенции у студентов педагогического колледжа в процессе дуального обучения : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Улан-Удэ, 2019. 192 с.

Сердюк Н.В., Ходякова Н.В. Подготовка научно-педагогических кадров в адъюнктуре : поиск путей повышения эффективности // Академическая мысль. 2021. № 3 (16). С. 47-51.

Спивак В.А. Три системы оценки квалификации работников в современной России // Вестник факультета управления СПбГЭУ. 2017. № 1-2. С. 519-523.

Тимошенко А.И., Тазетдинова Е.Н. Роль куратора в формировании гражданской идентичности обучающихся // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2017. № 2 (26). С. 122-125.

Шестак Н.В., Шестак В.П. Компетентностный подход в дополнительном профессиональном образовании // Высшее образование в России. 2009. № 3. С. 29-38.

Published

2023-03-15

How to Cite

1.
Щербаков КА. Evaluation of the effectiveness of professional retraining programs. УО [Internet]. 2023Mar.15 [cited 2024Jul.3];13(3):235-46. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/835