Analysis of the effectiveness of programs for the development of professional and social skills of students in higher education institutions

Authors

  • Artem A. Kobyzev Financial University under the Government of the Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.25726/y1170-2083-1645-c

Keywords:

higher education, professional skills, social skills, development programs, efficiency

Abstract

In the modern world, education plays a key role in the development of society and the economy. Higher education not only gives students the necessary knowledge in their professional field, but also forms professional and social skills that are important for a successful career and personal life. Today, many higher education institutions strive not only to give students theoretical knowledge, but also to help them develop practical skills such as communication, leadership, critical thinking, self-organization and others. Programs for the development of professional and social skills of students are one of the tools that are used by higher education institutions to develop these skills. Such programs are usually conducted in parallel with the main educational course and allow students to improve their skills, increase self-confidence and be more prepared for a future career and social life. In this article, we will analyze the effectiveness of programs for the development of professional and social skills of students in higher education institutions, using the experience of Russia, Belarus and Kazakhstan. We will also look at the latest trends in the industry and the future of its development. The results of our research can be useful for educational institutions that.

References

Березина Т.В. Педагогический менеджмент в профессиональном образовании // Интеграция наук. 2018. № 6 (21). С. 46-49.

Быкасова О.О. Качество образования и система менеджмента качества как основа конкурентоспособности современного высшего образования // Евразийское Научное Объединение. 2015. Т. 2. № 4 (4). С. 104-106.

Гарипова Г.Я. Управление охраной труда в системе образования как часть менеджмента качества образования // Молодой ученый. 2014. № 4. С. 937-938.

Гопко В.В. К вопросу о философии и практике менеджмента в сфере образования // Горизонты гуманитарного знания. 2018. № 1. С. 113-122.

Завьялова Е.К., Тамонцева М.С. Междисциплинарный подход к оценке результативности обучения на программах дополнительного профессионального образования в сфере менеджмента (МВА) // Российский журнал менеджмента. 2021. Т. 19. № 2. С. 127-150.

Захаров Е.С. Индивидуализация образования как путь совершенствования системы менеджмента качества учреждения образования (на примере вгу имени п.м. машерова) // Учитель и время. 2015. № 10. С. 73-78.

Костюкевич Л.П. Стратегический менеджмент в управлении учреждением высшего профессионального образования // Хроники объединенного фонда электронных ресурсов Наука и образование. 2015. № 8 (75). С. 156.

Лопатин З.В., Плавинский С.Л., Шадуйко Е.Е. Менеджмент симуляционного обучения в системе высшего образования // Виртуальные технологии в медицине. 2017. № 2 (18). С. 19-20.

Молчанов С.Г. Инновационная менеджмент-технология социализации и гражданского воспитания в системе образования // Вестник Академии детско-юношеского туризма и краеведения. 2015. № 4 (117). С. 20-55.

Назаренко М.А., Тарасов В.Ю., Хронусова Т.В., Рунков Я.К. Менеджмент качества в современном образовании // Международный журнал экспериментального образования. 2016. № 12-2. С. 245.

Тамбовцев В.Л., Рождественская И.А. Менеджмент качества высшего образования: что означает "качество" и что означает "высшее образование"? // Управленец. 2020. Т. 11. № 1. С. 2-14.

Фесенко И.В. Кадровый менеджмент в системе дополнительного образования: психология управления, подбор, мотивация и стимулирование педагогов дополнительного образования // Современное образование: традиции и инновации. 2016. № 2. С. 170-175.

Фирсова Н.В., Чекрыгин М.А. Применение инструментов системы менеджмента качества в системе школьного образования: качество образования - качество жизни // Бизнес-образование в экономике знаний. 2021. № 1 (18). С. 64-68.

Baltabayeva Zh.B., Kazhimova K.R., Abibulayeva A.B Transformations in the educational system: the management system at the educational organizations. // Bulletin WKU . 2020. № 4 (80). С. 5-11.

Dulskaya O.A. Virtual management at educational organizations practicing distant education // Management in Economic and Social Systems. 2022. № 1 (11). С. 29-34.

Sosnilo A.V., Kreer M.Y., Petrova V.V. AR/VR technologies in management and education // Upravlenie. 2021. Т. 9. № 2. С. 114-124.

Published

2023-02-15

How to Cite

1.
Кобзев АА. Analysis of the effectiveness of programs for the development of professional and social skills of students in higher education institutions. УО [Internet]. 2023Feb.15 [cited 2024Jul.5];13(3):17-25. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/804