The possibility and practice of a new art education

Authors

  • Zhang Ge Russian State Pedagogical University named after A.I. Herzen

DOI:

https://doi.org/10.25726/w6835-5008-3433-a

Keywords:

art education, approach, practice, state support, public

Abstract

Throughout the years, Russian art education has been a kind of concentration of mental, material, technological and technical problems that have not been solved at the national level. The reason for this was the critical socio-cultural turmoil and challenges that our state is constantly forced to solve. To the existing problems, new ones have also been added, created by the global pandemic, which, on the one hand, only strengthens existing and opens up new educational problems, however, on the other hand, and encourages a rethinking of values, both terminal and instrumental, to a deep reflection on the meanings of personal and professional existence. The forced conditions of distance learning only deepened the sense of the urgent need and irreversibility of changes in all levels of art education. Realizing the multidimensional nature of the problem, we will focus on the level of professional art education, which undoubtedly requires, if not a radical reorganization, then at least a significant modification. The author of the article aims to identify the key challenges of professional art education in Russia and to identify ways to answer them, emphasizing the subjectivity of his own vision of the vector of further development of national education in the field of art. The publication of personal views, according to the author, is not only the initiation of discussion, but also a necessary condition for finding effective ways to develop art education in new socio-cultural conditions. It should be noted that we must respond to the challenges of modernity with extreme promptness, because already today the labor market is oversaturated with specialists with diplomas of artistic specialties and, in order not to be completely unclaimed, urgent measures must be taken.

References

Акишина Е.М. Художественное образование в современном мире // В сборнике: Культура, искусство, образование: поиски и открытия. Сборник научных статей по материалам научнопрактической конференции, посвященной Году Памяти и Славы (75-летие Победы в Великой Отечественной войне). ФГБНУ «Институт художественного образования и культурологии Российской академии образования». 2020. С. 9-26.

Акишина Е.М., Савенкова Л.Г. Современные направления исследований Института художественного образования и культурологии Российской академии образования // В сборнике: Музыкальная и художественная культура в образовании: инновационные пути развития. материалы IV международной научно-практической конференции. 2019. С. 8-13.

Алексеева Л.Л. Современное художественное образование и его учебно-методическое обеспечение // В сборнике: Художественно-эстетическое развитие в контексте национальных и региональных моделей образования: Юсовские чтения. Сборник научных статей по материалам XVII Международной конференции «Национальные и региональные модели художественно-эстетического развития: Юсовские чтения». Науч. ред. Е.П.Олесина, Ред.-сост. О.И. Радомская, Под общей ред. Л.Г.Савенковой. 2017. С. 13-19.

Бережная М.С. Концепция создания воспитывающей культурной среды в системе высшего гуманитарного образования посредством активной художественно-творческой деятельности // Педагогика искусства. 2021. № 4. С. 121-126.

Добрецова С.А. Пограничность художественного образования и эстетического воспитания в системе высшего образования // В сборнике: Культурные тренды современной России: от национальных истоков к культурным инновациям. сборник докладов IV Всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции студентов, магистрантов, аспирантов и молодых учёных: в 2-х томах. Ответственные редакторы С.Н. Борисов, И.Е. Белогорцева, В.С. Игнатова, М.Н. Лопатина, К.Ю. Сергиенко. 2016. С. 237-240.

Иванова М.В. Особенности современного художественно-эстетического образования и его реализация в общем и дополнительном образовании // Образовательный форсайт. 2022. № 3 (15). С. 119-125.

Красильников И.М. Возможности ИКТ в развитии художественного образования // В сборнике: Информационно-коммуникационные технологии в современном образовательном пространстве. Сборник статей по материалам Всероссийского научно-практического семинара. 2019. С. 6-10.

Пузына Н.В., Савельичева М.М. Актуальные проблемы музыкального образования в системе целостного художественного образования // В сборнике: Современное музыкальное образование - 2017. Материалы XVI Международной научно-практической конференции. Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена; Санкт-Петербургская государственная консерватория им. Н. А. Римского-Корсакова. 2017. С. 410-414.

Чернилевская О. Аксиологический подход к организации художественного образования школьников в условиях информатизации и персонализации образования // В сборнике: Формирование цифровой культуры непрерывного гуманитарного образования в контексте сохранения традиционных ценностей. сборник научных статей. Москва, 2021. С. 337-352.

Яковлева Р.В. Инновационная деятельность в художественном образовании в системе дополнительного образования // Учитель. 2021. № 4. С. 71-73.

Published

2023-03-15

How to Cite

1.
Гэ Ч. The possibility and practice of a new art education. УО [Internet]. 2023Mar.15 [cited 2024Jul.1];13(1):128-34. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/748