Classical music performance training: listening points and musical crystallization

Authors

  • Chen Qiyu Russian State Pedagogical University named after A. I. Herzen, Institute of Music, Theater and Choreography

DOI:

https://doi.org/10.25726/q4267-8149-6512-i

Keywords:

learning, classical music, performer, listener, listening point, crystallization

Abstract

Within the framework of this article, the mechanism of teaching classical music performance is investigated, the key points to which the teacher should pay attention to the student in order to ensure the academic correctness of training and the most effective impact on the listener of the performer are determined. The author places special emphasis on the listening point and musical crystallization. "Topographically" and emotionally, the listening point is partial and exclusive to everything else, almost anti-musical. However, the intensity of this listening is second to none: there is a unique connection between a singer, a conductor who is so admired, a soloist, listening to the audience and music that has a great impact on the viewer. The author also formulates the concept of crystallization, when various structural elements of a musical work "crystallize" its quintessence.

References

Афанасьев В.В., Грибкова О.В., Кудринская И.В., Левина И.Д., Низамутдинова С.М., Потапов Д.А., Уколова Л.И. Развитие творческого потенциала будущего педагога-музыканта в социокультурной среде вуза. М.: Издательство ИП Лопатов, 2022. 196 с.

Виноградов К.А., Клепачева О.В., Переверзева М.В. Интегрированный подход в обучении как инновационный метод подготовки современного вокалиста // В сборнике: Художественное пространство культуры третьего тысячелетия: проблемы науки и образования. Сборник научных трудов Высшей школы музыки им. А. Шнитке (институт) РГСУ. Москва, 2019. С. 283-293.

Грачёв В.В. Проблемы вокального исполнительства на современном этапе // Образовательный форсайт. 2022. № 2 (14). С. 105.

Писаревская И.В. Воспитание творческого мышления посредством музицирования в классе фортепиано // В сборнике: Аспекты профессионального музыкального образования в фортепианном классе. сборник работ по материалам I Всероссийской педагогической научнопрактической конференции. Отв. за выпуск Усачёва Н.В., 2016. С. 95-98.

Привалова Т.П. Формирование навыков игры на виолончели на начальном этапе обучения. https://nsportal.ru/npo-spo/kultura-i-iskusstvo/library/2013/11/29/formirovanie-navykov-igry-navioloncheli-na-nachalnom

Приходцев М.М., Агдеева Н.Г. Методические принципы виолончельной школы педагога Козолупова. / Актуальные проблемы музыкально-исполнительского искусства: История и современность. Материалы научно-практической конференции. 2011. С. 90-98.

Ростропович М.Л. О виолончелях и виолончелистах // Советская культура. 1966. № 6. С. 10-20.

Цзина Ян. Сопоставительный анализ виолончельной школы России, Беларуси и Китая. / Мир детства в современном образовательном пространстве / ред. Прищепа И. М. Витебск. 2019. С. 221-222.

Чахвадзе В.З. Гениальные виолончелисты XIX-XX веков и их роль в развитии мирового виолончелизма // Вестник Магнитогорской консерватории. 2016. № 2. С. 64-73.

Чжао Ц., Кузнецова С.В. Исполнительские характеристики европейской фортепианной школы // Музыка и время. 2022. № 6. С. 16-20.

Published

2023-01-15

How to Cite

1.
Qiyu C. Classical music performance training: listening points and musical crystallization. УО [Internet]. 2023 Jan. 15 [cited 2024 Nov. 24];13(1):121-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/747