Meditative experience of educational institutions in the Arctic and the Far North of the Krasnoyarsk Territory

Authors

  • Ekaterina A. Gruzdeva Siberian Federal University

DOI:

https://doi.org/10.25726/s2337-8520-5183-r

Keywords:

mediation, conflicts, online mediation, education, Arctic, Far North.

Abstract

The need to introduce online mediation in the Far North is due to the peculiarities of the life of the northern territories, which affect the psychological development of children and, as a result, the effectiveness of the educational process. The lack of development of alternative conflict resolution procedures in remote areas of the region leads to the actualization of online mediation in terms of prevention, prevention and resolution of conflict situations and the development of information and communication technologies by specialists, the training of competitive specialists, as well as the establishment of a favorable emotional and personal background. The problems of the study are related to the relatively recent introduction of mediation procedures in the Far North and at the same time to the opportunities that mediation provides for the region, the features of which create the most difficult psychological conditions. The emotional and personal development of the representatives of small nations is known not only for the positive, but also for the unfavorable socio-psychological consequences of changes.The article examines the psychological characteristics of students in the Far North, the development and forms of the mediation process in the territories of the Krasnoyarsk Territory and the Far North, as well as the possibilities of online mediation for remote areas of the region and the establishment of a positive psychological climate.

Author Biography

Ekaterina A. Gruzdeva, Siberian Federal University

postgraduate student of the Department of Information Technologies of Training and Continuing Education

References

Лишин О.В., Бостанжиева Т.М., Проворова И.С. Особенности личностного самоопределения ненецких детей в условиях школы-интерната // Вопросы психологии. 1990. № 2. С. 70-77.

Шинкевич А.Б. Социально-психологические особенности психологической безопасности подростка // Материалы XIX Международной научно-практической конференции: к 25-летию Гуманитарного университета. Екатеринбург. 2016. С. 343-347.

Черкашина С.А. Психологические особенности «Опасного» подросткового возраста // Репродуктивное здоровье детей и подростков. М, 2015. С. 56-61.

Вирченко Ю.А., Самохвалов Н.А. Процедура медиации в Российской медиации: плюсы и минусы // Актуальные проблемы современности: наука и общество. 2016. № 4. С. 16-20.

Смолянинова О.Г. Практики поликультурной медиации в Европе (на примере Италии, Португалии, Германии) : учеб. пособие. Красноярск : Сиб. федер. ун-т, 2019. 188 с.

Служба медиации / Официальный сайт муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения «Гимназия № 1» города Норильска. http://gmn1.ru/служба-медиации/.

Служба школьной медиации / Официальный сайт муниципального бюджетного образовательного учреждения «Средняя школа № 13». https://mboy13norilsk.edusite.ru/p112aa1.html.

Служба медиации / Таймырское муниципальное казенное общеобразовательное учреждение «Дудинская средняя школа № 7». https://myschool7.ru/sluzhba-mediacii/.

Медиация и управление конфликтами в магистратуре ИППС / Институт педагогики, психологии и социологии. 2020. http://ipps.sfu-kras.ru/node/37129.

В ИППС СФУ появился центр медиации в образовании / Институт педагогики, психологии и социологии. 2020. http://ipps.sfu-kras.ru/node/37520.

Киреева Е.П. Особенности эмоционально-личностного развития младших школьников, проживающих на Крайнем Севере // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. Т. 15. С. 2186–2190.

Burell et al., N. Burell, C. Zirbel, M. Allen. 2006. Evaluating peer mediation outcomes in educational settings: a meta-analytic review, Preiss Classroom communication and instruccional processes advances through meta analysis, Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey (2006), pp. 113-126

Flecknoe, 2010. What does anyone know about peer mediation? Improving schools, 8 (3) (2010), pp. 221-235

Ibarrola-García, S. (2010). Educación para la convivencia y mediación escolar: estudio sobre el impacto de la mediación en profesores mediadores, alumnos mediadores y alumnos mediados. Tesis doctoral inédita, Universidad de Navarra.

Lane-Garon P., T. Richardson. Mediator mentors: improving school climate, nurturing student disposition. Conflict Resolution Quartley, 21 (1) (2003), pp. 47-67.

Published

2021-05-11

How to Cite

1.
Gruzdeva E. Meditative experience of educational institutions in the Arctic and the Far North of the Krasnoyarsk Territory. УО [Internet]. 2021 May 11 [cited 2024 Nov. 24];11(3):29-38. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/67