Cultural assimilators in solving the problems of multicultural family interaction
DOI:
https://doi.org/10.25726/j6633-6267-7550-uKeywords:
multiculturalism, multicultural family, adolescent subculture, cultural assimilator, isomorphic attribution, causal attribution, cultural distance of generations.Abstract
The crisis of education in modern society extends to family education. At the family level, it is expressed in the growing phenomena of alienation of adolescents from the culture and values of their parents, the destruction of intergenerational interaction, which leads to disharmony of relationships, "intergenerational gap", violation of the value-cultural transmission and aggravation of the general crisis of modern society. Violations of communication between parents and children are considered in the article from the perspective of problems of cross-cultural interaction, which is possible when considering the family as a multicultural phenomenon. As a means of solving the growing intergenerational problems in the family, it is proposed to consider special techniques for increasing cross-cultural sensitivity, such as cultural assimilators, specially designed for parents raising teenage children. The article reveals the tasks that can be solved through the use of assimilators in educational work with parents and their children. With the help of cultural assimilators, it is proposed to solve first of all the problems of cognitive orientation of parents on the peculiarities of the adolescent-youth subculture. The results of the pilot study show the frequency of coincidence of parents ' opinions with isomorphic attributions and the relevance of using cultural assimilators to prepare parents for contacts with the adolescent subculture.
References
Асташова Н.А., Бондырева С.К., Жук О.Л. Ресурсы диалогового образовательного пространства как основа организации поликультурного образования // Образование и наука. 2019. Т. 21, № 3. С. 29-49.
Асташова Н. А., Мельников С. Л., Камынин В. Л., Тонких А. П. Технологические ресурсы современного высшего образования // Образование и наука. 2020. Т. 22, №6. С. 74–101.
Белашова М.О. Подростковые субкультуры в современной России: Авто-реферат дис. …канд. социол. наук. Ставрополь, 2011.
Буреломова А.С. Социально-психологические особенности ценностей со-временных подростков: Дис. … канд. психол. наук. М., 2013.
Геллер Г.А., Ванина И.Н. Семейное воспитание: философско-религиозный аспект // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2017. №3 (43).С. 155-163.
Герцен С.М. Динамика ценностных ориентаций молодежи в изменяющей-ся России (межпоколенный подход): Автореферат дис. …канд. социол. наук. Тюмень, 2012.
Данилова Т.А., Малькина О.В., Тонких А.П., Фастова Ю.Е. Толерантность как духовно-нравственная ценность будущих педагогов // Письма в Эмиссия. Оффайн. 2018. №5.
Джуринский А.Н. Педагогика межнационального общения: поликультурное воспитание в России и за рубежом: Учеб.пособие. М.: ТЦ Сфера, 2007. 224 с.
Еловикова Д.А. Использование культурных ассимиляторов в поликультурном пространстве семьи // Высшая школа: опыт, проблемы, перспективы: материалы ХII международной научно-практической конференции в 2-х частях. Часть 1. М.: РУДН, 2019. С. 297 – 305.
Еловикова Д.А. К вопросу о семье в поликультурном аспекте // Социально-психологические вызовы современного общества. Проблемы. Перспективы. Пути развития: Материалы IV Международной научно-практической конференции. Брянск: РИСО БГУ, 2019. С. 312-318.
Еловикова Д.А. Культурные ассимиляторы как техника работы педагога-психолога в поликультурном взаимодействии современной семьи // Педагогика и психология образования. 2019. № 3. С. 136-151.
Калита В. В. Решение задач межкультурного взаимодействия: опыт разработки культурного ассимилятора для межэтнических (русско-корейских) семей // Гуманит. исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2013. № 6. С. 79-83.
Каширский Д.В. Динамика ценностных ориентаций российской молодежи //Вестник Алтайской академии экономики и права. 2014. №1. C. 119-123.
Латыпова А.Д. Представления о ценностях: родители и дети // Молодежный научный форум: Гуманитарные науки: электр. сб. ст. по мат. XXI между-нар. студ. науч.-практ. конф. 2015. № 2(20). https://nauchforum.ru/archive/MNF_humanities/2(20).pdf (дата обращения: 02.03.2019)
Прокофьева Д.В. Проблема системы ценностей в современной России // Гуманитарный вектор. 2014. №2 (38). С. 20-25
Смык Ю.В. Соотношение детско-родительских ценностей в коммуникативном пространстве современной семьи // Интернет-журнал «Мир науки». 2016. №4. http://mir-nauki.com/PDF/23PSMN416.pdf
Собкин В.С. Особенности социализации в старшем школьном возрасте: социокультурные траектории ценностных трансформаций // Возрастная и педагогическая психология. Хрестоматия. М.: 2001. С. 358-362.
Стефаненко Т.Г. Этнопсихология: Учебник для вузов. 3-е изд., испр. и доп. Москва: Аспект Пресс, 2003.
Стефаненко Т., Солдатенков А. Мастерская «Культурный ассимилятор» // Век толерантности: науч.-публ. вестн. № 3-4. URL: http://www.tolerance.ru/VT-3-4-maste-assim.php?PrPage=VT (дата обращения 07. 02. 2021)
Тишков В.А. Единство в многообразии: публикации из журнала «Этнопанорама» 1999 – 2011 гг. Оренбург: Издательский центр ОГАУ, 2011 232 с.
Тишков В.А. Культурное многообразие в современном мире // Известия Академии педагогических и социальных наук. 2005. №9. https://refdb.ru/look/1793137.html