Analysis of the role of the poly-artistic educational environment in the development of musical abilities of schoolchildren: actualization of traditional and modern teaching methods

Authors

  • Yin Zhuoran A.I. Herzen Russian State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/e3018-6597-8714-g

Keywords:

poly-artistic educational environment, musical abilities, traditional and innovative teaching methods, development of creative potential

Abstract

Currently, there is an urgent need to understand the role of the poly-artistic educational environment in the development of the creative potential of the younger generation. Indeed, the key task of any pedagogical system is to identify and support the individual inclinations and talents of young people. In this context, a comprehensive analysis of the impact of a multidisciplinary approach in teaching on the formation of musical abilities of schoolchildren is relevant. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of traditional and innovative methods of teaching music in a poly-artistic environment of a secondary school. Within the framework of materials and methods, the test results of 200 students in grades 5-11 who studied according to standard and experimental programs were analyzed. The results indicate a significant advantage of an integrated approach to music teaching, taking into account the associated types of arts. Namely, the students of the experimental group demonstrated a higher level of development of musical hearing, improvisational skills and creative thinking. Thus, a poly-artistic educational environment can be recommended as one of the effective tools for stimulating musical abilities of schoolchildren.

References

Абдуллин Э.Б. На пути к рождению нового «лика» урока музыки в общеобразовательной школе // Вестник кафедры ЮНЕСКО «Музыкальное искусство и образование». 2021. № 2(6): 41-47.

Арябкина И.В., Саломатина Л.А. Проектирование педагогических условий формирования культурно-эстетических потребностей у младших школьников // Эпоха науки. 2019. № 18. С. 105-109

Воробьева С.А. Эстетические чувства как фактор развития творческих способностей младших школьников на уроках музыки // СОЦИОСФЕР. 2017. № 2. С. 34-40.

Галушкина Н.В., Ипполитова Н.В. Историко-педагогический анализ проблемы формирования музыкальной культуры у младших школьников // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. № 3.

Заварина С.Ю. Художественно-творческое развитие младших школьников во внеурочной деятельности // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 70-1. С. 142-145.

Кабалевский Д.Б. Основные принципы и методы программы по музыке для общеобразовательной школы // Программы общеобразовательных учреждений. Музыка. М.: Просвещение, 2004. 186 с.

Кулакова В.Э. Возможности использования электронного музыкального творчества в учебном процессе с младшими школьниками // Музыкальное образование: история и современность. Материалы Всероссийской научно-практической конференции. 2018. С. 154-158.

Моисеенко А.И. Формирование эстетических вкусов школьников как педагогическая проблема // Поволжский педагогический вестник. 2017. № 3(16). С. 66-71

Петрунина М.А. Музыкально-творческие праздники как средство художественно-эстетического воспитания обучающихся // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 70-3. С. 110-112

Савельева И.П., Киндяшева А.С. Развитие творческих навыков дошкольников с помощью музыкальной импровизации по методике К. Орфа // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2022. № 4-2. С. 84-89.

Стефина Н.В. Творчество как способ самореализации младшего школьника на уроках музыкального искусства // Актуальные научные исследования в современном мире. 2018. № 1-6(33). С. 101-104.

Тобагабылова А.Ж. Проблемы развития эмоционально-нравственной отзывчивости младших школьников и пути их решения в процессе обучения // Педагогический журнал. 2019. №1-1. С. 686-695.

Трофимова Е.Д. Музыкальное творчество старших дошкольников // Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук и образования: сущность, концепции, перспективы. Материалы VII Международной научной конференции. 2019. С. 57-63.

Федорович Е.Н., Тихонова Е.В. Основы музыкальной психологии: учебное пособие. Под ред. Е.Н. Федорович. М.: Директ-Медиа, 2014. 281 с.

Храмова Л.А., Сизова О.А., Медведева Т.Ю. Особенности формирования интереса к музыкальному творчеству у обучающихся дошкольного возраста // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 68-4. С. 258-260.

Юнусова Э.А. Проблема эстетического воспитания младших школьников в процессе воспитательной работы // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 70-2. С. 344-346.

Published

2024-02-15

How to Cite

1.
Чжожань И. Analysis of the role of the poly-artistic educational environment in the development of musical abilities of schoolchildren: actualization of traditional and modern teaching methods. УО [Internet]. 2024Feb.15 [cited 2024Jul.3];14(2-1):275-82. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1349

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS