Developing students' critical thinking skills in higher education: methods and strategies

Authors

  • Li Jiaxin Petersburg State Institute of Culture

DOI:

https://doi.org/10.25726/h7641-9039-5425-f

Keywords:

critical thinking, higher education, teaching methods, development strategies, pedagogical experiment, Watson-Glazer test, information analysis, argumentation

Abstract

In an era of rapid development of information technology and an increase in the volume of available data, critical thinking is becoming a necessary skill for successful professional activity and personal growth. The purpose of this study is to analyze and systematize methods and strategies for developing critical thinking skills among students in the process of higher education. The work used methods of theoretical analysis of scientific literature, generalization of pedagogical experience, as well as empirical methods such as questionnaires, testing and pedagogical experiment. The study involved 120 students of 2-4 courses of various fields of study from three universities in Moscow. The experimental group (n=60) studied according to a specially developed program that includes a set of techniques and strategies for developing critical thinking, while the control group (n=60) followed a traditional training program. The results of the study showed that the students of the experimental group demonstrated a statistically significant (p<0.01) increase in the level of development of critical thinking skills compared with the control group. The average score on the Watson-Glazer critical thinking test in the experimental group increased by 18% (from 52.3 to 61.7), while in the control group the increase was only 3% (from 51.9 to 53.5). A qualitative analysis of the students' essays also showed a deeper level of analysis, argumentation and evaluation of information among the students of the experimental group. The results obtained indicate the effectiveness of the proposed methods and strategies for the development of critical thinking and can be used to improve educational programs in higher education institutions.

References

Амяга Н.В., Еловикова Д.А., Чижевская И.Н. Моделирование развития комбинированных методов обучения // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 3(49). С. 154-160.

Васильева А.Е., Восторгова Е.В., Смелова В.Г. Модель образовательной среды для реализации индивидуальных образовательных траекторий развития обучающихся в условиях STEM-образования (на уроках технологии и во внеурочной деятельности) //Интерактивное образование. 2018. № 3. С. 17-24.

Вороничев О.Е. Проблемы и перспективы профессионально ориентированного обучения русскому языку в современном образовательном пространстве // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2(42). С. 123-136.

Гасанова Д.И. Рефлексивные технологии преподавания дисциплин психолого-педагогического цикла. // Известия ДГПУ – Психолого-педагогические науки. Т. 4. Махачкала: ДГПУ, 2017.

Демидова Т.Е., Тонких А.П. Реализация проблемного обучения в вузе // Начальная школа плюс До и После. 2004. № 4. С. 6-12.

Еркибаева Г.Г., Илларионова Л.П., Ержакова А.Е. Формирование медиаграмотности на занятии по дисциплине «Методы работы с текстом» // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2022. № 4. С. 139-148.

Землянская Е.Н., Безбородова М.А. Моделирование практической подготовки студентов-педагогов в условиях школьно-университетского партнерства // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. № 1. С. 123-128.

Карабельская И.В. Использование электронно-образовательного ресурса в образовательном процессе высшей школы // Вестник УГНТУ. 2017. № 2(20). C. 157-163.

Козилова Л.В. Педагогическая практика как условие совершенствования профессионально-ориентирующей функции педагогического образования // Современные проблемы науки и образования: сетевое издание. 2019. № 3.

Левченко В. В., Пеньковская И. И., Ушакова Е. В., Чистякова Н. А. Методика развития конкурентоспособности и практикоориентированности студентов вуза в процессе освоения гуманитарных дисциплин // Вопросы истории. 2023. № 4-2. С. 262-273. DOI 10.31166/VoprosyIstorii202304Statyi50. EDN SJQGWP.

Неумоева-Колчеданцева Е.В. Теоретическое обоснование модели сопровождения личностного самоопределения студентов магистратуры в ходе педагогической практики // Образование и наука. 2020. Т. 22. № 9. С. 11-36.

Савина Н.В., Хомкина А.А. Формирование универсальных компетенций будущих магистров педагогики // Реализация образовательных программ профессионального образования в условиях стандартизации: проблемы, поиски, решения: сборник материалов IV Всероссийского профессионально-образовательного форума. Омск: Издательство ОмГПУ, 2018. С. 237-243.

Теплова А.Б. Психолого-педагогические условия реализации программы «STEM образования для дошкольников и младших школьников» //Научно-практическое образование, исследовательское обучение, STEAM-образование: новые типы образовательных ситуаций. 2018. С. 160-165.

Уалиев С.С. Почему необходимо мыслить критически? // Сборник материалов областного семинара «Критическое мышление: исследование и устойчивое развитие». Кокшетау: Институт повышения квалификации педагогических работников по Акмолинской области, 2020. С. 14.

Хасеинова В.А. Развитие критического мышления на уроках русского языка и литературы в условиях обновления содержания образования // Сборник материалов областного семинара «Критическое мышление: исследование и устойчивое развитие». Кокшетау: Институт повышения квалификации педагогических работников по Акмолинской области, 2020. С. 29.

Шарипова Э.Р. Практическая подготовка будущих педагогов профессионального обучения // Бизнес. Образование. Право. 2022. № 4(61). С. 505-509.

Шарифбаева Х.Ю., Тогаев Г.Ш, Шамсиддинова Э.М. Внутренние факторы самоорганизации студентом учебной деятельности // Научный журнал. 2018. № 9. С. 32.

Шарифбаева Х.Я., Абдурашидов И.Ж.У. Общеметодическая подготовка преподавателей специальных дисциплин в технических вузах //Вестник науки и образования. 2020. № 23-3(101). С. 49-51.

Шарифбаева Х.Я., Абдурашидов И.Ж.У. Опыт подготовки преподавателей технических дисциплин в ведущих вузах мира //Вестник науки и образования. 2021. № 7-2(110). С. 27-29.

Huang Y.C., Backman S.J., Backman K.F. An investigation of motivation and experience in virtual learning environments: a self-determination theory // Education and Information Technologies. 2019. Vol. 24. pp. 591-611.

Published

2024-01-15

How to Cite

1.
Цзясинь Л. Developing students’ critical thinking skills in higher education: methods and strategies. УО [Internet]. 2024Jan.15 [cited 2024Jul.1];14(1-1):238-46. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1277

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS