The pedagogical potential of museum pedagogy in the social and communicative development of preschoolers

Authors

  • Svetlana D. Ivanova Astrakhan State University named after V.N. Tatishcheva

DOI:

https://doi.org/10.25726/h7672-1831-6497-f

Keywords:

museum pedagogy, social and communicative development, preschoolers, interaction, communication

Abstract

Currently, one of the key tasks of preschool education is the formation of children's skills of social and communicative interaction. The analysis of scientific literature has shown that museum pedagogy can have a significant positive impact on this aspect of child development due to the peculiarities of its educational programs. The purpose of this study was to study the influence of various museum activities on the formation of communication skills in older preschool children. The experiment involved 60 children from three kindergartens aged 3 to 7 years. They were evenly divided into experimental and control groups. To evaluate the results, methods of observation, conversation, testing and analysis of children's activity products were used. The results of the study revealed the positive impact of museum classes on the development of communication skills in children, as well as the dependence of the effect on the complexity of educational programs. Materials and methods. The study involved 60 children aged 3-7 years from 3 kindergartens in St. Petersburg, they were evenly divided into 3 experimental and 1 control groups. The main material was the 3 most popular educational programs of the central children's museum of the city of X with varying degrees of intensity (for junior, middle and senior groups). To evaluate the results, we used: observations in kindergarten; individual conversations with children; the test "Assessment of interaction with peers"; analysis of visual activity. Results. The indicators of social and communicative development before the experiment were comparable. After it, the positive dynamics of the parameters in the experimental groups was noted. Results: the Interaction Assessment test - an improvement of 4.4-3.5 points; conversations - an increase in the number of reasoned and emotional responses; analysis of drawings - an increase in the level of interconnection of details. The maximum effect is achieved in children who have completed the most intensive museum program. Statistical analysis confirmed the reliability of the results obtained.

References

Бугаева А.П., Ан-Чауечи Л.Н. Музейная педагогика как средство средового подхода в воспитании патриотизма у младших школьников. Этнопедагогика как фактор сохранения российской идентичности: сборник материалов Всероссийской научной конференции, посвященной 95-летию со дня рождения академика Г.Н. Волкова. Киров: Межрегиональный центр инновационных технологий в образовании. 2022. 114-117 с.

Вербенец А.М., Вересова М.С. Особенности и направления развития умений музейной коммуникации у старших дошкольников в условиях мини-музея // Герценовские чтения. Художественное образование ребенка: стратегии будущего: сборник докладов VI Всероссийской научно-практической конференции. СПб., 2020. Т. 6. Вып. 1. С. 55-59.

Дроздова О.А. Дополнительные коммуникативные универсальные учебные действия младших школьников во внеурочной деятельности // Начальное общее образование: вопросы развития, методического и кадрового обеспечения: материалы IV Всероссийской научно-методической конференции с международным участием. Иркутский государственный университет. Иркутск: Аспринт, 2021. С. 180-186.

Журавлева Л.А., Зарубина Е.В., Кружкова Т.И. Опыт формирования патриотического сознания студенческой молодежи средствами музейной педагогики // Образование и право. 2020. № 8. С. 297-302.

Колокольникова З.У., Лобанова О.Б. Музейная педагогика как инновационная технология активного обучения в профессиональном образовании будущего учителя // Инновации в образовании. 2016. № 1. С. 46-55.

Кочергин Б.К. Актуализация личности учащихся средствами музейной педагогики // Педагогические кадры современной России: сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции, посвященной юбилею К.Д. Ушинского и Году педагога и наставника. Киров: Межрегиональный центр инновационных технологий в образовании, 2023. С. 77-80.

Мазова Е.А. Музей кукол в детском саду: традиции, познание и творчество // Детство, открытое миру: сборник материалов XIII Всероссийской научно-практической конференции c международным участием. Омск: Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Омский государственный педагогический университет», 2023. С. 24-25.

Мулюкина Е.И. Культурная практика коллекционирования как способ накопления экспонатов для создания интерактивного музея для детей дошкольного возраста // Вопросы педагогики. 2020. № 3. С. 154-158.

Максимова О.Н. Организация занятий музейной педагогикой с дошкольниками в условиях музейной среды // Педагогика. 2016. Т. 11. С. 31-34.

Прокопова Д.И., Толдонова Т.И. Музейная педагогика: патриотическое воспитание младших школьников // Начальная школа. 2020. № 6. С. 18-20.

Поляков Т.П. Музейная экспозиция: методы и технологии актуализации культурного наследия: монография. Москва: Вечер. 2019. 587 с.

Резайкина А.В. Нравственно-патриотическое воспитание дошкольников через музейную педагогику // Великий подвиг народа по защите Отечества: вехи истории. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2020. С. 258-262.

Самойлова Л.Б. К вопросу о возможностях приобщения детей и молодежи к искусству в деятельности Краеведческого музея // Обучение искусству: опыт интеграции традиций и инноваций в методике преподавания. Абакан: Хакасский государственный университет им. Н.Ф. Катанова, 2023. С. 197-205.

Савченко Т.А. Музейная педагогика в работе с детьми дошкольного возраста: опыт Музея Москвы // Музеи в образовательном пространстве. 2019. № 2. С. 82-89.

Угрюмова Н.В. Музейные исследовательские проекты для дошкольников // Педагогический опыт: теория, методика, практика. 2018. № 2. С. 16-19.

Филиппова И.В. Музейная педагогика в работе с дошкольниками на примере Музея изобразительных искусств // Искусство и культура. 2017. № 2. С. 129-133.

Фарфоровская Е.Г., Сотникова Л.В. Использование возможностей виртуального музея в работе с детьми дошкольного возраста // Традиции и новации в дошкольном образовании. 2018. № 4. С. 4-6.

Халикова К.К. Занятие в музее как средство формирования универсальных познавательных компетентностей детей старшего дошкольного возраста // Интерактивная наука. 2017. № 2 (12). С. 112-115. URL: https://doi.org/10.21661/r-117852.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Иванова СД. The pedagogical potential of museum pedagogy in the social and communicative development of preschoolers. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jul.3];13(12-2):170-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1213

Issue

Section

INCLUSIVENESS OF THE EDUCATIONAL SPACE