Criteria-based assessment of communicative competence of linguistic students

Authors

  • Dzhenet A. Zainalova Dagestan State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/k7037-7066-0172-o

Keywords:

communicative competence, linguistic students, criterion-based assessment, oral speech

Abstract

In the context of globalization and integration of the educational space, the communicative competence of graduates of humanities acquires strategic importance. The purpose of this study was to develop and test a multidimensional model for assessing the level of development of foreign language communicative competence of linguistic students at a leading Russian university. Materials and methods. The study involved 78 3rd-5th year students of the Faculty of Foreign Languages at a leading Russian university. A modified version of the IELTS Speaking Test was used to assess communication skills. The test included 3 tasks: 1) a short conversation on a neutral topic, 2) a longer conversation on a given topic, 3) a simulation of a business meeting. Results. Analysis of the results showed that 60% of students have a level of communication skills that meets the requirements for graduates. At the same time, 30% have weaknesses in dialogue and public speaking skills. The developed assessment model received positive assessments from experts and can be recommended for standardizing the assessment of communicative competence of students of philological specialties. The identified imbalance in the structure of communicative competence is due to a number of factors. Firstly, the dominance of the knowledge-oriented paradigm of language education, which limits the possibilities of students’ communicative practice. Secondly, there is an insufficient number of classroom hours to practice productive speech skills. Thirdly, there is a weak focus on modeling situations of real professionally oriented communication.

References

Алмазова Н.И. Педагогические подходы и модели интегрированного обучения иностранным языкам и профессиональным дисциплинам в зарубежной и российской лингводидактике // Язык и культура. 2017. С. 116-134.

Бабушкина Л.Е., Шукшина Т.И. Критерии эффективности формирования полилингвальной личности будущих педагогов на основе практико-ориентированного подхода // Kant. 2020. № 2 (35). С. 181-185.

Барышников Н.В., Бернштейн В.Л. Формирование профессиональной коммуникативной межкультурной компетенции: обобщение опыта, поиск методических решений // Язык и культура: научные исследования. 2018. № 43. С. 136-147.

Будажапова Б.Б., Ли Т., Бушуева Е.О. Практико-ориентированный OBE-CDIO подход к обучению китайских студентов русскому языку // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2020. № 3. С. 93-96.

Викулина М.А. Аудирование и чтение при формировании иноязычной межкультурной компетенции // Язык и культура. 2017. С. 154-173.

Ефричева О.Ю., Мельник И.В., Михайлюкова В.С. Исследовательская компетенция: ее сущность и содержание. 2021. № 14(41). URL: https://apni.ru/article/2147-issledovatelskaya-kompetentsiya-ee-sushchnost

Зимина А.С., Фахрутдинова Р.А. Формирование лингвистических компетенций в процессе обучения иностранному языку // Интерактивная наука. 2017. № 2(12). С. 89-91.

Ионкина Е.Ю., Кохташвили Н.И., Янкина Е.В. Содержание и основные принципы формирования профессионального иноязычного вокабуляра у студентов специальности «Металлургия» // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. № 4. С. 93-98.

Колесников А.А., Поляков О.Г. Личностно-компетентностная основа филологического образования (иностранные языки) // Язык и культура. 2017. № 40. С. 208-229.

Корнеева А.В. Коммуникативное поведение и коммуникативное сознание как механизмы межкультурного взаимодействия // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2017. № 4. Т. 15. С. 78-86.

Корнеева Л.И., Васильева В.И. Методический компонент структуры цифровой образовательной среды в обучении студентов-лингвистов // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2023. № 2. С. 143-154.

Мишурина О.А. Теоретико-методологические аспекты процесса формирования исследовательской компетенции студентов технического университета // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 11 (5). С. 971-974.

Парамонов В.Г. Обучение чтению как общепедагогическая проблема // Теория и практика общественного развития. 2015. №9. С. 194-198.

Сысоев П.В. Пересматривая конструкт межкультурной компетенции: обучение межкультурному взаимодействию в условиях «диалога культур» и «не-диалога культур» // Язык и культура: научные исследования. 2018. № 43. С. 261-281.

Трофимов В.В., Трофимова Л.А., Минаков В.Ф., Барабанова М.И., Макарчук Т.А., Лобанов О.С., Ильина О.П., Кияев В.И., Газуль С.М. Система формирования исследовательских компетенций и технологических заделов в научной и образовательной деятельности. СПб.: Санкт-Петербургский экономический государственный университет, 2018. 199 с.

Ярмина Т.Н. Инновационные средства обучения иноязычной коммуникативной компетенции // Инновационные концепции и практики обучения иностранным языкам и культурам: сб. статей. Пятигорск: Пятигорский государственный университет, 2015. С. 128-134.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Зайналова ДА. Criteria-based assessment of communicative competence of linguistic students. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jul.3];13(12-2):126-32. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1208

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE