Methods and technologies of distance learning in the system of training and retraining of personnel for the railway industry

Authors

  • Natalia N. Mazko Samara State Transport University
  • Nelly Kh. Varlamova Samara State Transport University

DOI:

https://doi.org/10.25726/i0119-2085-7194-p

Keywords:

distance learning, railway industry, virtual laboratories, Russian universities, digitalization of education, personnel training

Abstract

Introduction. In the era of digitalization of the educational space, distance learning methods and technologies are becoming the cornerstone in the system of training and retraining of personnel, especially in such specific and technically complex industries as the railway. Russian universities are actively integrating distance learning technologies in an effort to increase the availability and quality of training, as well as to meet the needs of the railway industry for highly qualified specialists. Materials and methods. The study is based on the analysis of data obtained from the leading technical universities of Russia that train personnel for the railway industry. Methods of quantitative and qualitative analysis are used, including statistical processing of data on student performance, interviews with teachers and industry experts, as well as analysis of curricula and courses. Results. The study revealed that the introduction of distance learning technologies in Russian universities specializing in training personnel for the railway industry has led to an increase in the effectiveness of training by 30-40%. The introduction of interactive platforms and virtual laboratories contributed to the improvement of students' practical skills by 25%, and the use of virtual reality for modeling work processes on the railway increased the level of development of specialized competencies by 35%.

References

Баринова Г.В., Бакурадзе А.Б., Климов С.Н. Разработка программ дополнительного профессионального образования для работников транспортной сферы: теоретические и методологические основы: монография. Москва: Перо, 2021. 272 с.

Бжиская Ю.В., Чуриков М.П. Использование цифровых технологий при обучении иностранному языку // Проблемы современного педагогического образования. 2021. Вып. 71. Ч. 1. С. 44-46.

Бжиская Ю.В., Медведева О.В. К вопросу о международном сотрудничестве в сфере железнодорожного транспорта посредством иностранного языка // «Транспорт, наука, образование. Гуманитарные и технические науки». 2021. С. 42-46.

Блинов В.И., Есенина Е.Ю., Сергеев И.С. Модели смешанного обучения: организационно-дидактическая типология // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. - № 5. С. 44-64. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-5-44-64.

Брынь М.Я., Дергачев А.И., Перепеченов А.М. Мультимедийные технологии при обучении студентов // Проблемы математической и естественнонаучной подготовки в инженерном образовании: Сборник трудов IV Международной научно-методической конференции. Санкт-Петербург: ПГУПС, 2016. С. 30-34.

Волегжанина И.С. Роль междисциплинарных образовательных проектов в становлении и развитии профессиональной компетентности работников «цифрового транспорта» // Современные подходы в отечественном и зарубежном образовании: коллективная монография. Отв. ред. А.Ю. Нагорнова. Ульяновск: Зебра, 2018. 579 с.

Жарикова Е.Г., Скибицкий Э.Г. Педагогическая модель формирования иноязычной коммуникативной компетенции специалистов в области экономики и управления в системе отраслевого образования // Высшее образование сегодня. 2016. №5. С. 72-78.

Исаева Т.Е. Компетенции и «электронная» педагогическая культура преподавателя высшей школы в постпандемическом мире // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 6. С. 80-96. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-6-80-96.

Колесниченко А.Н. Актуальность смешанного обучения иностранным языкам в вузе // Труды Международной научно-практической конференции «Преподаватель высшей школы в 21 веке». Сборник 18. Ростов-на-Дону: ФГБОУ ВО РГУПС, 2021. С. 308313.

Буренкова Н.В., Быкова И.В., Тонких А.П. Дистанционное обучение как фактор повышения уровня школьного образования в постпандемийный период // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 3(49). С. 226-234.

Малишевская Н.А. Вариативность значений юридических терминов в английском языке // Материалы IV международного съезда российских и зарубежных учёных Современные исследования в гуманитарных и естественных науках. 2020. С. 202-208.

Покровская О.Д. Логистические транспортные системы России в условиях новых санкций // Бюллетень результатов научных исследований. 2022. № 1. С. 80-94. DOI: 10.20295/2223-9987-2022-1-8094. EDN: YINMKX

Черкасова Л.Н., Бжиская Ю.В. Английский язык как иностранный для обучающихся специалитета гуманитарных и технических направлений подготовки. Семестр 3: учебно-методическое пособие. ФГБОУ ВО РГУПС. 2021. 95 с.

Черкасова М.Н. Формирование коммуникативной компетенции в формате лексико-семантического анализа технической терминологии при изучении русского и иностранных языков // Сборник научных трудов «Транспорт: наука, образование, производство». 2020. Том 4. С. 366-369.

Шилова О.Н. Дополнительное образование педагогов в контексте его непрерывности // Человек и образование. 2012. № 2. С. 17-21.

Nocilla S. Shift F2F online learning. 2020. DOI: 10.13140/RG.2.2.25507.68643.

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Мазько НН, Варламова НХ. Methods and technologies of distance learning in the system of training and retraining of personnel for the railway industry. УО [Internet]. 2023Nov.15 [cited 2024Jul.1];13(11-1):101-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1144

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE