Features of the development of regulatory universal educational actions in adolescents during biology lessons

Authors

  • Yulia V. Skorobogatova Russian State Vocational Pedagogical University, branch in Nizhny Tagil
  • Ksenia E. Vitlusova Russian State Vocational Pedagogical University, branch in Nizhny Tagil

DOI:

https://doi.org/10.25726/r6208-8733-2551-q

Keywords:

universal educational activities, regulatory universal educational activities, development of regulatory universal educational activities, adolescents, forms of educational activities, biology as a school discipline

Abstract

The article presents a theoretical analysis of research on the problem of development of regulatory universal educational actions in adolescents in biology lessons. The authors examined the possibilities and potential of biology lessons in the development of components of regulatory universal educational activities in adolescents, presented forms of organization of the educational process and pedagogical experience in the development of goal setting, planning, forecasting, assessment control, correction and self-regulation in adolescents when studying biology. All this activity is necessary both for mastering knowledge and skills in the biology course and contributes to the development of regulatory universal educational activities. Project activities in biology lessons are often carried out as research activities to find new, previously unknown knowledge: children work with living biological objects, for example, fish, protozoa, small rodents, with different types of plants, so it is difficult to predict in advance the result of an observation or experiment, always footnotes should be made regarding conditions, timing, activities, and other factors. In the course of solving project problems in biology, adolescents demonstrate and improve their skills in formulating goals and objectives, planning and predicting stages of activity, monitoring and correcting activities at different stages of the project, and making assessments.

References

Белокосова А.А. Учебные задачи как средство формирования УУД на уроках биологии // Актуальные проблемы науки, образования, экологии, медицины и спорта (экология и ресурсо. и энергосберегающие технологии на промышленных предприятиях, в строительстве, на транспорте и в сельском хозяйстве): сборник статей Международной научно-практической конференции. Пенза: Приволжский Дом знаний, 2017. С. 6-11.

Борисенко Е.Ю. Практические знания по теории и методике обучения биологии в школе: учеб.-метод. пособие. Иркутск: Иркут, 2018. 115 с.

Буянкина М.М. Формирование универсальных учебных действий на уроках биологии // Евсевьевские чтения. Серия: Актуальные проблемы биологии, экологии, химии и методик обучения: сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции с элементами научной школы для молодых ученых «51-е Евсевьевские чтения», редкол.: М.В. Лабутина, Е.А. Алямкина; Мордов. гос. пед. ин-т. Саранск, 2016. С. 48-52.

Виденкина Т.Н. Формирование универсальных учебных действий на уроках биологии // Современное естественнонаучное образование: достижения и инновации: VI Всероссийская (с международным участием) научно-методическая конференция. Красноярск. Отв. ред. Т.В. Голикова; ред. кол.; Краснояр. гос. пед. ун-т им. В.П. Астафьева. Красноярск, 2013. С. 53-55.

Галеева Н.Л. Сто приемов для учебного успеха ученика на уроках биологии. М.: 5 за знания, 2006. 141 с.

Жукова Н.Н. Формирование и развитие общеучебных умений и навыков учащихся на уроках биологии // Справочник заместителя директора школы. 2011. № 6. С. 8-10.

Лернер Г.И. Роль учебно-методического комплекса в формировании универсальных учебных действий на уроках биологии // Биология в школе. 2010. № 8. С. 25-31.

Макарова Н.А., Самойлова Г.В. Разработка системы заданий для формирования регулятивных универсальных учебных действий на уроках химии и биологии в основной школе // Вестник педагогических наук. 2021. № 6. С. 218-223.

Малыгина А.С., Решетникова Т.Б. Формирование УУД при изучении отдельных тем раздела «Растения» // Систематические и флористические исследования Северной Евразии. Под ред. В.П. Викторова. М.: МПГУ, 2018. С. 104-108.

Муравьева С.И., Соколова Г.В. Проектная деятельность как средство формирования у учащихся практических навыков и универсальных учебных действий по биологии // Естественнонаучное образование в современном мире: материалы Международной научно-практической конференции. Отв. ред. Е.Г. Митина. Мурманск. 2019. С. 137-141.

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Скоробогатова ЮВ, Витлусова КЭ. Features of the development of regulatory universal educational actions in adolescents during biology lessons. УО [Internet]. 2023Nov.15 [cited 2024Jul.3];13(11-1):45-51. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1137

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION