Information and personnel support for the activities of professional educational organizations
DOI:
https://doi.org/10.25726/x5813-2648-3116-bKeywords:
information support; personnel support; secondary vocational education; professional educational organizations; educational and methodological associations; regulatory and legal support; approximate basic educational program; fund of evaluation funds.Abstract
The article considers the activities of professional educational organizations from the point of view of information, regulatory, methodological, didactic and personnel support. The ongoing changes in the Russian education system determine the need to update the system of training workers. Globalization has predetermined the increase in requirements for the quality of educational services, the search for funds and the creation of conditions for the introduction of innovative educational technologies that can improve the effectiveness of staff training. Moreover, there are new challenges for managers of educational organizations, who are required to constantly engage in the process of modernization and innovation activities for the development of professional educational organizations and the training of future specialists.
Educational and methodological associations created specifically for the development of information and educational and methodological support of professional education organizations are able to cope with the constantly emerging challenges in the field of vocational education. Their direct activities include the development and implementation of innovative pedagogical software tools, the formation and regular updating of a unified structured database, up-to-date documentation on the development of Federal State Educational Standards for secondary vocational education, sample basic educational programs and related regulatory and methodological documents.
References
Березовский Б.М., Хузина С.А. Информационное обеспечение профессионального образования // Информационные ресурсы России. 2006.№1(89). С. 1-2.
Вождаева Л.И., Шейфель О.А., Васильева О.Г. Роль федерального учебно-методического объединения в повышении качества среднего профессионального образования // Образование. Карьера. Общество. 2018. №2(57). С. 16-18.
Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования» [Электронный ресурс]: утверждена постановлением Правительства Российской Федерации от 26 декабря 2017 г. №1642 // Министерство просвещения Российской Федерации: [сайт]. URL: https://docs.edu.gov.ru/ document/3a928e13b4d292f8f71513a2c02086a3/download/1337/ (дата обращения: 01.03.2021).
Дробышева Е.А. Современное состояние и проблемы развития среднего профессионального образования в России // Молодой ученый. 2019. №36(274). С. 35-36.
Жуковский В.П., Зайнетдинова К.М., Жуковская Н.А. Профессиональная готовность руководителя образовательной организации к управленческой деятельности // Вестник Костромского государственного университета. Серия: педагогика, психология, социокинетика. 2019. №2. С. 11-15.
Зинкевич-Евстигнеева Т.Д., Фролов Д.Ф., Грабенко Т.М. Теория и практика командообразования. Современная технология создания команд. СПб.: Речь, 2004. 304 с.
Кузьмина С.А., Кузьмин Н.Е., Петрова И.В. Инновационно-управленческая компетентность руководителя как элемент эффективного ведения инновационной деятельности в профессиональной образовательной организации // Сборники конференций НИЦ «Социосфера». 2015. №32. С. 72-75.
Малиновский Е.С. Ресурсное обеспечение инновационной деятельности педагогического коллектива профессиональной образовательной организации // Инновационное развитие профессионального образования. 2018. №4. С. 59-63.
Методические рекомендации по разработке основных профессиональных образовательных программ и дополнительных профессиональных программ с учетом соответствующих профессиональных стандартов [Электронный ресурс]: утверждены Министром образования и науки Российской Федерации Д.В. Ливановым 22.01.2015 № ДЛ-01/05вн // Портал Федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования: [портал].
URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/metod/DL1_05_2015.pdf (дата обращения: 01.03.2021).
О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года [Электронный ресурс]: указ Президента РФ от 7 мая 2018 г. №204 // Информационно-правовой портал «Гарант»: [портал]. URL: https://base.garant.ru/71937200/ (дата обращения: 01.03.2021).
Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон
от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ // Справочная правовая система «Консультант Плюс»: [сайт].
URL: http://www.consultant.ru /document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 01.03.2021).
Об утверждении Типового положения об учебно-методических объединениях в системе среднего профессионального образования [Электронный ресурс]: приказ Министерства просвещения Российской Федерации от 13 марта 2019 г. №13 // Информационно-правовой портал «Гарант»: [портал]. URL: http://base.garant.ru/72253622/#ixzz6p8qQuV39 (дата обращения: 01.03.2021).
Солонин С.И. Создание фонда оценочных средств для проведения промежуточной аттестации. [Электронный ресурс] // Портал информационно-образовательных ресурсов: [портал].
URL: https://study.urfu.ru/Aid/Publication/13510/1/Solonin.pdf#1 (дата обращения: 01.03.2021).
Список Федеральных учебно-методических объединений в системе среднего профессионального образования [Электронный ресурс] // Портал Федеральных учебно-методических объединений в среднем профессиональном образовании: [портал]. URL: https://fumo-spo.ru/ (дата обращения: 01.03.2021).