Application of simulated situations when learning to play the saxophone to illustrate musical calculations

Authors

  • Yu Maowei A.I. Herzen Russian State Pedagogical University Institute of Music Theater and Choreography

DOI:

https://doi.org/10.25726/m3845-5756-8570-n

Keywords:

situation modeling, saxophone, higher musical education, musical notation, statistical analysis, machine learning, music theory, optimization of the learning process, Russian Federation

Abstract

In this scientific work, a comprehensive study of the application of methods of modeling situations when learning to play the saxophone in educational institutions of higher education in the Russian Federation is carried out. The interest in this problem is due to the growing importance of the saxophone as an instrument in modern musical genres and the need to optimize the learning process. Situation modeling offers a radically new approach to learning, allowing students not only to memorize sheet music mechanically, but also to understand their structural and functional role in the context of specific musical compositions. The study is based on the analysis of data from 18 higher educational institutions in Russia, including a detailed analysis of courses and training programs, as well as interviews with 67 teachers and 124 students. The research tools include statistical methods such as multivariate regression analysis, machine learning and deep learning methods for automatic recognition and classification of musical notation models. The paper presents detailed results illustrating the effectiveness of the use of simulated situations in training. In particular, it is demonstrated that the use of this method increases the level of understanding of musical theory among students by 37% and accelerates the process of memorizing musical notation by 26%. These results are of key importance for the further development of saxophone teaching methods and can be applied to create new educational courses and programs. Thus, the scientific article provides a valuable contribution to understanding the role and possibilities of modeling situations in learning to play the saxophone, offering empirically supported techniques and approaches that can be adapted for various musical disciplines.

References

Анисимова Н.П., Тарханова И.Ю. Системогенез педагогической деятельности как методология обеспечения преемственности результатов различных уровней подготовки педагога // Педагогика. 2021. Т. 85, № 5. С. 97-104.

Данилова Л.Н., Ледовская Т.В., Солынин Н.Э., Ходырев А.М. Ценности педагогического образования: сущность и генезис // Ценности и смыслы. 2019. № 4. С. 6-23.

Джиоев С.Л. К вопросу о специфике подготовки военного дирижера // Современные проблемы науки и образования. 2021. № 2. С. 30.

Джиоев С.Л. Образование звука духовых инструментов: генерация, резонанс, свойства. Актуальные вопросы исполнительства и методики обучения игре на духовых и ударных инструментах // материалы Всероссийской межвузовской научно-практической конференции. Военный университет. Москва. 2022. С. 46-51.

Кириллов С.В., Орлов Н.Н. Звуковые осциллограммы штрихов при игре на духовых инструментах. Актуальные вопросы исполнительства и методики обучения игре на духовых и ударных инструментах: теоретический и практический взгляд (к 115-летию со дня рождения Народного артиста РСФСР, профессора Георгия Антоновича Орвида): материалы Межвузовской научно-практической конференции слушателей и курсантов Военного института (военных дирижеров) Военного университета. Москва. 2019. 27-34 с.

Лю Я. О практической модели преподавания саксофона в высших учебных заведениях. Юэфу Синьшэн // Журнал Музыкальной консерватории Шэньяна. 2020. № 4. С. 94-101.

Майстренко А.В. Профессор и кавалер Адольф Сакс // Музыкальное образование в современном мире. Диалог времен: сборник научных трудов VIII Международной научно-практической конференции. СПб.: Скифия-принт, 2017. С. 258-271.

Понькина А.М. Акустический импеданс при игре на духовых инструментах. Актуальные вопросы исполнительства и методики обучения игре на духовых и ударных инструментах // материалы Всероссийской межвузовской научно-практической конференции. Военный университет. Москва. 2022. С. 131-139.

Понькина А.М. Экспериментальные исследования исполнительского аппарата музыканта-духовика. Актуальные вопросы методики обучения игре на духовых и ударных инструментах: традиции и инновации // материалы Всероссийской межвузовской научно-практической конференции. Военный университет. Москва. 2021. С. 114-122.

Понькина А.М., Григорьев Е.В. Работа голосового аппарата исполнителя при игре на саксофоне и профессиональном пении // Культурная жизнь Юга России. 2017. № 3 (66). С. 45-49.

Скибицкий Э.Г, Скибицкая И.Ю. Роль фасилитатора при подготовке магистрантов в образовательной организации. Москва: ИСГУ 2018. 95–104 с.

Филонова Н., Синявская Н. Об особенностях симфонического языка К. Дебюсси // Молодежь и XXI век: материалы международного симпозиума. 2018. Т. 2. С. 29-294.

Хабибова А.С. Использование графической фасилитации как средства повышения эффективности обучения студентов в рамках элективного модуля «цифровые технологии в искусстве» // Проблемы современного педагогического образования: сборник научных трудов. Ялта: РИО ГПА, 2019. Выпуск 64. Ч. 4. С. 250-252.

Чжоу И. Китайский саксофонист Ли Юйшэн и его творческие американские контакты // Музыкальное образование и наука. 2020. № 1. С. 45 - 48.

Ю Ц. Исследование интеграции поп-музыки и преподавания саксофона // Литературная и художественная жизнь. 2019. № 5. С. 226 - 227.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Маовэй Ю. Application of simulated situations when learning to play the saxophone to illustrate musical calculations. УО [Internet]. 2023Oct.15 [cited 2024Jul.3];13(10-1):216-23. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1096

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS