The influence of early music education techniques on the development of technical skills and musical perception in piano performers

Authors

  • Li Yue Russian State Pedagogical University named after A.I. Herzen

DOI:

https://doi.org/10.25726/t0260-8014-5462-c

Keywords:

methods of early music education, technical skills, musical perception, piano performers, Kodai, Suzuki, Orf, Russian Federation, MDI, CTI, pedagogical effectiveness, cognitive neuroscience, musical psychology

Abstract

The integration of various methods of early music education into the pedagogical process aimed at training qualified piano performers in the Russian Federation is the subject of active research, implemented in the context of an integrative and differentiated methodological paradigm. In particular, attention is focused on issues related to the influence of these methods on the formation of technical skills and musical perception among subjects of the pedagogical process. According to numerous empirical studies, methods based on the principles of cognitive neuroscience and music psychology provide an increase in indicators of technical equipment at the level of 12-17% and musical perception at the level of 18-23%, measured on the Musical Development Index (MDI, Musical Development Index) and Index of Complex Technical Equipment (CTI, Complex Technical Index). As part of this study, an analysis of the pedagogical effectiveness of three methods was carried out, including: the Kodái method, the Suzuki method and the Orff system. This analysis was carried out on a sample of 347 piano performers aged 8 to 16 years, studying in 14 different music schools in the Russian Federation. One method that has gained popularity is the use of information and communication technologies (ICT) in music lessons.

References

Байгушова А.Н. Искусство интерпретации музыканта-исполнителя: теоретический и педагогический аспект: монография; Мин-во культуры РФ, СГАКИ. Самара: Самар. гос. акад. культуры и искусств, 2014. 151 с.

Баренбойм Л.А. Музыкальная педагогика и исполнительство: учеб. Пособие. 2-е изд., стер. Санкт-Петербург: Лань; Планета музыки, 2017. 340 с.

Кирнарская Д.К. Психология специальных способностей. Музыкальные способности. Москва: Таланты. XXI век, 2004. 496 с.

Крысин Л.П. Толковый словарь иноязычных слов: Ок. 25000 слов и словосочетаний. Москва: Рус. яз., 1998. 846 с.

Лукашева С.С. Информационные технологии в процессе формирования профессиональных способностей музыкантов-исполнителей // Музыкальная культура и образование: инновационные пути развития: Материалы III международной научно-практической конференции, Ярославль-Вологда, 26-27 апреля 2018 года / Под научной редакцией О.В. Бочкаревой, М.Г. Долгушиной. Ярославль-Вологда: Ярославский государственный педагогический университет им. К.Д. Ушинского, 2018. С. 96-98.

Маряч А.Ю., Шипилкина Т.А. Формирование профессиональной культуры педагога-музыканта у иностранных студентов в процессе музыкально-инструментальной подготовки в российском педагогическом вузе // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2021. Т. 26. № 194. С. 134-146.

Николаева Е.В. Становление в России истории музыкального образования как науки и как учебной дисциплины // История музыкального образования как наука и как учебный предмет: материалы V Международной научно-практической конференции. Отв. ред. Э.Б. Абдуллин, В.Г. Агафонников, Е.В. Николаева. Москва: Изд-во МПГУ, 1999. 186 с.

Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка. 4-е изд., доп. Москва: Азбуковник, 2000. 940 с.

Пидкасистый П.И., Мижериков В.А., Юзефавичус Т.А. Педагогика: учебник для студентов высших учебных заведений. Под ред. П.И. Пидкасистого. 2-е изд., перераб. и доп. Москва: Академия, 2014. 619 с.

Решетникова Е.В. Особенности Интернет-среды в контексте дистанционного обучения // Наука и образование: новое время. 2017. № 3 (20). С. 297-305.

Рытов Д.А. Цифровые образовательные ресурсы в подготовке музыканта-исполнителя // Вестник СПбГИК. 2019. №3 (40). С. 135-139.

Сюнтюренко О.В. Цифровая среда: тренды и риски развития // Научно-техническая информация. Серия 1, Организация и методика информационной работы». 2015. № 2. С. 1-7.

Тедорадзе Т.Г. Диагностика взаимосвязи аудиторной и внеаудиторной самостоятельной работы студентов // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2021. № 4(194). С. 434-439.

Фурсенко Т.Ф. Подготовка будущего учителя музыки к формированию музыкального интереса подростков в области народной музыки // Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 55-2. С. 304-310.

Цораева Ф.Н. Реализации национально-регионального компонента в учебно-воспитательной деятельности учителя музыки (на примере Северо-Кавказского региона) // Балтийский гуманитарный журнал. 2017. Т. 6. № 4 (21). С. 425-428.

Шахназарова П.Т. Педагогические условия использования интерактивных средств обучения в подготовке бакалавров по профилям «Музыка» и «Мировая художественная культура»: диссертация канд. пед. наук: 13.00.08. Махачкала, 2017. 206 с.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Yue L. The influence of early music education techniques on the development of technical skills and musical perception in piano performers. УО [Internet]. 2023 Oct. 15 [cited 2024 Nov. 24];13(10-1):192-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1093

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS