Pressing a key as a basic skill of a pianist

Authors

  • Jiao Conghao A.I. Herzen Russian State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/x1978-7590-3971-s

Keywords:

music education, piano, training, basic piano skills, pressing the keys

Abstract

Within the framework of this article, the author raises the problems of the formation of the basic skill of a pianist by the example of the skill of pressing a key. In the course of the study, it was revealed that pressing a key is a fundamental skill of a pianist, which may seem like a simple action, but mastering it is crucial for obtaining high-quality sound and achieving technical mastery in playing an instrument. Every pianist, from beginner to virtuoso, should devote time and effort to developing this fundamental skill. One of the key aspects of pressing a key is the location of the fingers. Each finger plays a role in playing the piano, and it is very important to use the finger correctly for each note. The thumb is often used for lower notes, while the other fingers play different roles depending on the piece being played. The correct positioning of the fingers ensures accuracy and allows you to move smoothly and efficiently on the keyboard. Another important aspect of the keystroke is the uniformity of the touch. Each finger should press the keys evenly, ensuring a smooth and balanced sound. Inconsistent touching can lead to uneven dynamics and notes that stand out or get lost in the overall texture of the music. Developing a smooth stroke requires practice and attention to detail. Developing the skill of pressing a key requires consistent and purposeful practice. Pianists often start by working on exercises that specifically target the strength and dexterity of the fingers. These exercises can include repetitive exercises, scales and arpeggios, helping to develop the necessary muscles and control needed for effective keystrokes. As the pianist progresses, he begins to include works of varying complexity in his practice. Each new piece presents unique challenges that require the pianist to adapt the technique of pressing the keys accordingly. They must take into account factors such as the position of the hands, the choice of fingering and the musical style of the piece in order to achieve the desired sound.

References

Гапонович Т.Е., Гончарук А.Ю. Обучение дошкольников игре на фортепиано как средство духовно-нравственного воспитания детей в воскресной школе: методологический аспект // В сборнике: Культура, искусство, образование в информационном пространстве третьего тысячелетия: проблемы и перспективы. Сборник научных трудов факультета искусств и социокультурной деятельности РГСУ. Москва, 2016. С. 377-384.

Горохова Е.А. Об основных школах игры на фортепиано конца XVIII-начала XIX веков // В сборнике: Инновации и традиции в сфере культуры, искусства и образования. Материалы научнопрактической конференции рамках Дней науки МГПУ. 2018. С. 80-86.

Григорьев А.Ф., Сухиташвили Л.С., Целковая Ю.М. Фортепианно-исполнительское интонирование // KANT: Social Sciences & Humanities. 2021. № 2 (6). C. 81-93.

Доля Ю.В., Бороздина О.О. Роль мотивации на начальном этапе обучения игре на фортепиано // В сборнике: Проблема процесса саморазвития и самоорганизации в психологии и педагогике. Сборник статей Международной научно-практической конференции. 2017. С. 15-18.

Доу И. Педагогический обзор национальных учебных материалов для подготовки пианистов в Китае // Искусство и образование. 2021. № 3 (131). С. 93-99.

Забелина Е.В. Значение двигательно-моторных навыков на начальном этапе обучение игре на фортепиано // В сборнике: Аспекты профессионального музыкального образования в фортепианном классе. сборник работ по материалам I Всероссийской педагогической научнопрактической конференции. Отв. за выпуск Усачёва Н.В., 2016. С. 38-41.

Зубкова С.В. Новые технологии в обучении игре на фортепиано // В сборнике: Дополнительное образование: опыт, проблемы, перспективы развития. сборник материалов городских Педагогических чтений. Казань, 2016. С. 80-84.

Кротова В.И., Гарцуева С.Е. К вопросу об индивидуальном подходе в обучении игре на фортепиано // Современный научный вестник. 2015. Т. 10. С. 65-69.

Лу Ч. Обучение игре на фортепиано в Китае: проблемы и особенности // Педагогическое образование. 2022. Т. 3. № 3. С. 41-46.

Музыченко М.М. Методические ошибки на начальном этапе обучения игре на фортепиано и пути их предотвращения // В сборнике: Перспективы развития науки в области педагогики и психологии. Сборник научных трудов по итогам международной научно-практической конференции. 2015. С. 39-41.

Сатдарова В.Х. Формирование навыка чтения с листа на первоначальном этапе обучения игре на фортепиано // В сборнике: XIX Всероссийская студенческая научно-практическая конференция Нижневартовского государственного университета. сборник статей. 2017. С. 373-374.

Хмельницкая О.Н., Васильева Н.В. К вопросу об изучении современных методик обучение игре на фортепиано в музыкальных колледжах // Alma Mater (Вестник высшей школы). 2018. № 7. С. 37-42.

Чжан С. Обучение игре на фортепиано в современном Китае: проблемы и тенденции (начальный уровень) // Bulletin of the International Centre of Art and Education. 2021. № 4. С. 353-368.

Шестакова О.Е. Роль образной сферы в формировании музыкальной культуры обучающегося (на примере обучения игре на фортепиано) // Культурное пространство Русского мира. 2020. № 2 (14). С. 136-147.

Wu Y. Современное обучение пианистов в Китае и технические установки фортепианных школ XIX века // Актуальные проблемы высшего музыкального образования. 2019. № 1 (51). С. 72-77.

Published

2023-06-25

How to Cite

1.
Conghao J. Pressing a key as a basic skill of a pianist. УО [Internet]. 2023 Jun. 25 [cited 2024 Nov. 22];13(7):233-40. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1018