Features of the use of discussion techniques in foreign language classes in high school

Authors

  • Luiza Yu. Israilova Chechen State University named after. A.A. Kadyrov
  • Marina U. Zubairaeva Chechen State University Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/h1866-7784-3284-l

Keywords:

foreign language, teaching methods, discussion, communication skills, senior classes

Abstract

The use of various methods in teaching a foreign language in classes with high school students allows you to increase motivation to learn a language and form proficiency skills at a higher level. One of the most effective ways to activate students and develop their communication skills is to use the discussion technique. The purpose of this study was to study the peculiarities of the use of discussions in foreign language lessons for high school students, as well as to determine their impact on the formation of language skills. The study involved 90 students of the 11th grade of secondary school aged 17 to 18 years. During the lessons with an experimental group of 30 people, the method of discussions on various topics was used as the main teaching method. The control group of 60 students studied according to the traditional method without the active involvement of the discussion method. Knowledge testing was used to assess the level of foreign language proficiency before and after the experiment. The test results showed that the level of foreign language proficiency in the experimental group increased significantly compared to the control group. This indicates the effectiveness of using discussions in the classroom as a method of developing the communication skills of high school students.

References

Агафонова К.Е. Метод проектов как средство формирования субъектной позиции младших школьников в процессе обучения иностранному языку: автореферат дис. кандидата педагогических наук: 13.00.01. Санкт-Петербург, 2011. 169 с.

Адаева О.М. Роль и место театральных технологий на уроке английского языка в начальной школе // Педагогические науки. 2021. № 3 (32). С. 100-108.

Азовкина А.Н. Развитие интереса к чтению на иностранном языке на начальном этапе обучения // Иностранный язык в школе. 2003. №2.

Батарина А.А. Использование элементов театральной педагогики на уроках английского языка в начальных класса // Научный электронный журнал Меридиан. 2018. № 4 (15). С. 207-209.

Бобр А.Д., Мигдаль И.Ю. Специфика развития гибких навыков на основе технологии SCRUM в современной средней общеобразовательной школе (на примере уроков иностранного языка) // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2021. № 06.С. 106-118. URL: http://e-koncept.ru/2021/211045.htm.

Валеева Р.Р., Дорофеева В.Д. Роль изучения английского языка в современном мире // В сборнике: Современные проблемы филологии, педагогики и методики преподавания языков. 2020. С. 16- 18.

Гостенина В.И., Сычева Е.Ю. Прикладные методы исследования культуры коммуникаций. М.: «Спутник+». 2021. 355 с.

Дука С.С. Школьный театр как вид внеурочной деятельности // Конференциум АСОУ: сборник научных трудов и материалов научно-практических конференций. 2015. № 4. С. 1183-1186.

Ларионов Г.В., Никитин А.Ю., Филимонова А.В. Роль проектной группы в методологии SCRUM // Вестник Астраханский государственный технический университет. 2017. № 2. С. 59-65.

Маслов Ю.В. ЕГЭ по английскому языку: частная система упражнений по обучению письменному высказыванию // Вестник Шадринского государственного педагогического университета. 2020. №2(46). С. 134-139.

Мерцалова С.Л. Значение английского языка в современном мире // Образование и наука без границ: фундаментальные и прикладные исследования. 2019. №10. С. 310-312.

Солонцова Л.П. Методика обучения иностранным языкам: в 3 ч. Ч. 2. Общие вопросы. Методические теории: учеб. для ВУЗов. М.: Владос, 2018. 208 с.

Чебатуркина А.Д. Методические основы подготовки к ЕГЭ по письменной речи // В сборнике: Развитие инноваций и инновационное развитие науки и общества. 2020. С. 214-216.

Чупрова Н.В. Подготовка к устной части ЕГЭ по английскому языку: проблемы и пути их решения // В сборнике: Проблемы модернизации языкового образования. Иностранные языки. 2019. С. 104-107.

Шабаева Г.Ф. Подготовка студентов на базе мастерских world skills russian по ознакомлению с художественной литературой дошкольников в условиях трилингвизма // Традиции и инновации в национальных системах образования: материалы V Международной научно- практической конференции. Уфа: Издательство Башкирский государственный педагогический университет им. М. Акмуллы, 2021. 1077 с.

Шиловская М.М., Иванова О.Ф. Английский язык. Пособие для самостоятельной работы студентов. Учебное пособие. Москва, 2020. 352 с.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Исраилова ЛЮ, Зубайраева МУ. Features of the use of discussion techniques in foreign language classes in high school. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jul.3];13(12-2):50-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1199

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION