Formation of opportunities for the development of learning principles in construction and architectural universities

Authors

  • Kirill S. Karpenko Moscow State University of Civil Engineering
  • Danila M. Chechuro Moscow State University of Civil Engineering
  • Rashid Sh. Sejfullin Moscow State University of Civil Engineering
  • Konstantin A. Alyoshin Moscow State University of Civil Engineering
  • Sergej A. Dashkevich Moscow State University of Civil Engineering

DOI:

https://doi.org/10.25726/e5225-4426-1198-c

Keywords:

construction and architectural universities, principles of training, professional competencies, innovative development

Abstract

In the modern educational space, the scale and speed of innovative development in the field of construction and architecture put forward special requirements for the learning process in the relevant universities. In the light of these requirements, there is an urgent need to define and systematize the basic principles of training that contribute to the formation of professional competencies of future specialists in the field of construction and architecture. The study will identify the main trends in the development of the principles of teaching in construction and architectural universities, evaluate their effectiveness and determine the advantages and limitations when using these principles. This will provide practical value for teachers and heads of educational institutions who will be able to apply their knowledge and recommendations to improve the quality of education in this area. A variety of teaching methods and forms, as well as their integration within the framework of the principle of variability, ensures maximum efficiency of the educational process. The application of this principle at the Nizhny Novgorod State University of Architecture and Civil Engineering from 2020 to 2023 allowed to increase the activity of students in the learning process by 33% and increase their academic performance by 20%.

References

Байдикова Т.В. Методика обучения иноязычному профессиональному общению студентов направления подготовки «Агроинженерия» на основе реализации модели интегрированного предметно-языкового обучения: автореф. дисс.К. пед. н. Тамбов, 2021.

Бакурова Е.Н., Карташова В.Н. Актуализация содержания обучения иностранному языку будущих бакалавров сферы туризма // Перспективы науки и образования. 2021. № 2(50). С. 219-230.

Беседин И.В. Формирование творческого потенциала будущих архитекторов в профессиональном образовании. Астрахань. Астраханский государственный архитектурно-строительный университет, 2017. 170 с.

Евдокимова М.Г. Инновационные тенденции в профессионально ориентированном обучении иностранным языкам // Электронное обучение в непрерывном образовании. 2017. № 1. С. 22- 33.

Карпова Г.Ф. Креативная педагогика в архитектурном образовании // Известия высших учебных заве-дений. Северо-Кавказский регион. Общественные науки. 2014. № 5(183). С. 125-131.

Коряковцева Н.Ф. Современная парадигма профессионально ориентированного обучения иностранным языкам в неязыковом вузе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2016. № 14 (753).

Косицкая Ф.Л., Зайцева И.Е. Архитектурный дискурс и его жанры в сфере профессиональной коммуникации (на материале французского языка) // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2015. № 4 (157). С. 142-147.

Кручинина Г.А., Пушкарева Е.А. Профессионально-деловая иноязычная компетенция как составляющая профессиональной компетентности бакалавров инженерно-строительных направлений подготовки // Вестник Нижегородского университета им. Лобачевского Н.И. Серия «Социальные науки». 2020. № 3(59). С. 174-181.

Крылов Э.Г. Интегративное билингвальное обучение иностранному языку и инженерным дисциплинам в техническом вузе: автореф. дисс. д. пед. н. Екатеринбург, 2016.

Крылова М.Н. Способы мотивации учебной деятельности студентов вуза // Перспективы науки и образования. 2013. № 3. С. 87.

Максаев А.А. Проектирование предметного содержания учебных программ по иностранному языку для студентов вузов музыкального профиля // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2019. Т. 24. № 179.

Миронова И.А. Модель формирования индивидуального творческого стиля деятельности у будущих архитекторов и градостроителей в вузе: автореф. дисс. канд.пед. наук., Орел. 2021

Хохлова Д.А. Креативная педагогика как инновационная отрасль и условие развития креативности обучаемого // Наука. Инновации. Технологии. 2013. № 2. С. 223-232.

Шенцова О.М. Развитие интереса к обучению путем создания эмоционально-комфортной образовательной среды // Открытое образование. 2017. Т. 21. № 6. С. 92-104.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Карпенко КС, Чечуро ДМ, Сейфуллин РШ, Алёшин КА, Дашкевич СА. Formation of opportunities for the development of learning principles in construction and architectural universities. УО [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Jul.1];13(8):175-82. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/977