Methodological support of musical and movement activity in the aquatic environment as an innovative health-saving educational technology

Authors

  • Yulia S. Randell Herzen State Pedagogical University of Russia, Institute of Music, Theatre and Choreography

DOI:

https://doi.org/10.25726/h5815-2009-3256-o

Keywords:

musical and movement activity, aquatic environment, health-saving educational technologies, pedagogical integration, methodological support, pedagogical model, curriculum design, emotionally-oriented approach

Abstract

The article considers the tools of methodological support of innovative health-saving educational technology, which is implemented as a musical and movement activity in the aquatic environment. A pedagogical model of innovative technology and an algorithm for designing educational programs of musical and movement activity in the aquatic environment are presented. The pedagogical model combines all the components of a complex multicomponent integrated technology, substantiates the relationships and visualizes the apparatus of methodological support, reflecting the essence of technology in an accessible form. The algorithm for designing curricula includes six stages, during which the content of educational activities is formed taking into account the actual pedagogical and health-saving needs of participants in musical and movement activities in the aquatic environment. The proposed model and algorithm are universal and simple tools for designing educational work, allowing you to plan the pedagogical process and implement innovative technology in working with children of different ages and health conditions in various educational institutions.

References

Анисимов В.П. Диагностика музыкальных способностей детей: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. Москва: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2004. 128 с.

Жак-Далькроз, Э. Ритм. Москва: Классика XXI, 2001. 248 с.

Збруева Н.П. Ритмическое воспитание: Пособие для театральных техникумов, вузов, студий / Предисл. Н. Г. Александрова. Москва: Гослитиздат, 1935. 109 с.

Ланда Б.Х. Методика комплексной оценки физического развития и физической подготовленности: учебное пособие. 4-е изд., испр. и доп. Москва: Советский спорт, 2008. 242 с.

Марцинковская Т.Д. Диагностика психического развития детей. Пособие по практической психологии. Москва: ЛИНКА-ПРЕСС, 1997. 176 с.

Музыкально-двигательные упражнения в детском саду / Е.П. Раевская, С.Д. Руднева, Г.Н. Соболева, З.Н. Ушакова. 2-е изд., испр. Москва: Просвещение, 1969. 222 с.

Овсянкина Г.П. Принципы жанровой классификации музыкального материала в аспекте музыкотерапии // Музыкальное образование в современном мире. Диалог времен: Сборник статей по материалам V Международной научно-практической конференции (27-28 ноября 2012 года): в 2 ч. / Редсост. М. В. Воротной; научн. ред. Р. Г. Шитикова. Санкт-Петербург: Изд-во РГПУ А. И. Герцена, 2013. Часть I. С. 74-80.

Пашин А.А., Анисимова Н.В., Опарина О.Н. Мониторинг физического развития, физической и функциональной подготовленности учащейся молодежи: учеб. пособие. Пенза: Изд-во ПГУ, 2015. 142 с.

Психологическая диагностика в практике врача: учебно-методическое пособие / редакторы-составители И. Ф. Дьяконов, Б. В. Овчинников. Санкт-Петербург: СпецЛит, 2008. 143 с.

Руднева С.Д., Фиш Э.М. Ритмика. Музыкальное движение. Москва: Просвещение, 1972. 334 с.

Рэнделл Ю.С. Эмоционально-ориентированный подход к постижению музыкального содержания в педагогическом процессе // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 2 (87). С. 216-218.

Тарасова К.В. Диагностика музыкальных способностей у дошкольников // Музыкальный руководитель. 2016. № 10. С. 6-9; № 11. С. 6-14.

Чертов Н.В. Плавание. Электронный учебник; М-во образования и науки Российской Федерации, Федеральное гос. автономное образовательное учреждение высш. проф. образования «Южный федеральный ун-т», Фак. физ. культуры и спорта. Ростов-на-Дону: Изд-во Южного федерального ун-та, 2011. https://sport.sfedu.ru/smiming_book_online/moduly.html

Published

2023-06-15

How to Cite

1.
Рэнделл ЮС. Methodological support of musical and movement activity in the aquatic environment as an innovative health-saving educational technology. УО [Internet]. 2023Jun.15 [cited 2024Jul.3];13(6):44-51. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/922