A model for the formation of moral and aesthetic components of ecological consciousness among students

Authors

  • Kseniia S. Ogorodnikova Moscow State University Of Civil Engineering (National Research University)

DOI:

https://doi.org/10.25726/d3303-5863-9857-f

Keywords:

ecology, consciousness, students, development, model

Abstract

The development of the society of each state on the basis of the requirements of the ecological axiom of modernity determines the essence of the ecological consciousness of citizens. The environmental hazards that exist in today's conditions are the result of the low level of ecological culture of the past. There is a need to form an ecocentric consciousness of students of the Faculty of Construction, as future highly qualified specialists-builders and teachers. The acquired ecological and social consciousness, through mastering the disciplines of the ecological direction of builders, will determine the future professional ecological and social characteristics of a person, but also his lifestyle, level of culture, intellectual development in accordance with the strategy of sustainable development of society. The issues of ecological thinking and culture research are closely related to various branches of science. It is important for researchers to determine the right approach to the formation of consciousness as a factor in the formation of an integral society, and not only as a level of knowledge, but also the possibility of its application in future professional activity. Questions of professional training of the future profession builders, are given in the research work of scientists. The authors focus on the role of the formation of environmental competence in future specialists.

References

Аникина М.Н., Афонина Р.Н., Лесных Е.А., Малолеткина Т.С. Педагогические условия развития творческого мышления студентов в экологическом образовании // Философия образования. 2018. № 2(75). С. 178-185.

Итс Т.А. Подходы к формированию системного экологического мышления у студентов бакалавриата // Региональная экология: актуальные вопросы теории и практики: Сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, Вольск, 17 мая 2022 года / Гл. редактор А.В. Чурсинов. Чебоксары: Общество с ограниченной ответственностью «Издательский дом «Среда», 2022. С. 79-82.

Любушкина Л.А. Особенности формирования экологического мышления студентов // Научные исследования и разработки в эпоху глобализации: Сборник статей Международной научнопрактической конференции, Киров, 05 февраля 2016 года / Ответственный редактор: Сукиасян Асатур Альбертович. Киров: Общество с ограниченной ответственностью "Аэтерна", 2016. С. 159-162.

Онуфриенко И.В. Формирование экологического мышления у студентов-инженеров // Фундаментальные и прикладные научные исследования: материалы Международной научнопрактической конференции НИЦ «Поволжская научная корпорация», Самара, 31 января 2016 года. Самара: Общество с ограниченной ответственностью "Офорт", 2016. С. 49-50.

Савеня Т.Ю. Проектно-технологическое обучение как способ формирования экологического мышления студентов на практических занятиях дисциплины "Общая экология" // Вестник профессионального образования. 2019. № 4(11). С. 89-92.

Таучелова З.В., Агаева Ф.А. Формирование экологического мышления у студентов // Международный студенческий научный вестник. 2016. № 3-3. С. 469.

Тонких А.П. Метод моделирования в курсе математики факультетов подготовки учителей начальных классов // Начальная школа плюс До и После. 2002. № 1. С. 54-63.

Шатская Н.В. Способы формирования экологического мышления студентов // Итоги научно-исследовательской деятельности 2016: изобретения, методики, инновации: сборник материалов XVII международной научно-практической конференции, Москва, 23 декабря 2016 года. Москва: Издательство "Олимп", 2016. С. 507-509.

Шейгец Р.В. Экологического образование и формирование экологического мышления студентов // Научный альманах. 2016. № 3-2(17). С. 321-325.

Шушпанова Д.В. Формирование экологического мышления у студентов вузов во время внеаудиторных занятий // Молодой ученый. 2017. № 8(142). С. 382-386.

Юшаева Р.С.Э., Яндарбаева Л.А., Абдулханов М.Ш. Воспитание экологического мышления студентов // Фундаментальные основы инновационного развития науки и технологического образования: Материалы Всероссийской научно-практической конференции, Грозный, 27 ноября 2020 года. Махачкала: Чеченский государственный педагогический университет; ИП Овчинников Михаил Артурович (Типография Алеф), 2020. С. 117-121.

Published

2022-08-15

How to Cite

1.
Ogorodnikova KS. A model for the formation of moral and aesthetic components of ecological consciousness among students. УО [Internet]. 2022 Aug. 15 [cited 2024 Nov. 23];12(7):115-24. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/497