Health-saving technologies in the educational space

Authors

  • Olga V. Belous Armavir State Pedagogical University
  • Victoria G. Vasilenko Armavir State Pedagogical University
  • Evgenia B. Tyutyunnikova Armavir State Pedagogical University
  • Zhanna A. Arushanyan Armavir State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/h5929-7198-1383-l

Keywords:

education, psychological health, health-saving technologies, psychological and pedagogical support, health-saving competence of the teacher

Abstract

In the article, the authors disclose the peculiarities of the organization and the main directions of maintaining health in the educational space, as well as consider different conditions in which psychological health is preserved. It describes the need to develop the concept of using health-saving technologies, to create special conditions for a comfortable solution of this issue. The authors analyze different approaches of the educational process for working in the conditions of educational organizations. Further, the authors propose options for implementing methodological activities in maintaining psychological health with the help of healthsaving technologies in educational conditions. The authors propose specific ways to build a healthy, safe educational space.

References

Айзман Р.И. Здоровьесберегающие технологии в образовании: учебное пособие. М: Юрайт, 2018.

Антонова Л.Н., Шульга Т.И., Эрдынеева К.Г. Психологические основания реализации здоровьесберегающих технологий в образовательных учреждениях. М.: Изд-во МГОУ, 2004. 100с.

Ахутина Т.В. Здоровьесберегающие технологии обучения: индивидуальноориентированный подход // Школа здоровья. 2000. Т. 7. №2. С.21-28.

Вайнер Э.Н. Формирование здоровьесберегающией среды в системе общего образования // Валеология. 2004. № 1. С. 21-26.

Здоровьесберегающие технологии в системе профессионального образования / сост. Л.В. Белова. Ставрополь: СКФУ, 2017.

Митяева А.М. Здоровьесберегающие педагогические технологии: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. 2-е изд. Москва: Академия, 2010. 192 с.

Морозов В.О. Здоровьесберегающие технологии в образовательном процессе школы. М.: ФЛИНТА, 2015.

Науменко Ю.В. Современная практика здоровьесберегающего образования // Валеология. 2006. №3. С. 44-51.

Никифоров Г.С. Психология здоровья: учеб. пособие. CПб.: Речь, 2002. 256 с.

Педагогика здоровья: здоровьесберегающие образовательные технологии / под общ. ред. С.В. Алексеева, М.Г. Колесниковой. СПб.: СПбАППО, 2010.

Сериков В.В. Образование и личность. Теория и практика проектирования педагогических систем. М., 1999. 272 с.

Смирнов Н.К. Здоровьесберегающие образовательные технологии и психология здоровья в школе. 2-е изд., испр. и доп. М.: АРКТИ, 2006. 320 с.

Федеральный государственный стандарт среднего (полного) общего образования: утв. Приказом Минобрнауки РФ № 473 от 17.05.2012 г. https://fgos.ru

Цабыбин С.А. Здоровьесберегающие технологии в образовательном процессе / авт.- сост. С.А. Цабыбин. Волгоград: Учитель. 2009.

Цибульникова В.Е., Леванова Е.А. Педагогические технологии. Здоровьесберегающие технологии в общем образовании: учебное пособие. М.: МГПУ, 2017.

Published

2022-06-15

How to Cite

1.
Белоус ОВ, Василенко ВГ, Тютюнникова ЕБ, Арушанян ЖА. Health-saving technologies in the educational space. УО [Internet]. 2022Jun.15 [cited 2024Jul.3];12(4):86-93. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/397