Feedback technologies and their effectiveness in teaching foreign languages at universities

Authors

  • Aina A. Musaeva Chechen State University named after. A.A. Kadyrov
  • Aset S. Davletukaeva Chechen State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/z5705-0099-2068-b

Keywords:

feedback, digital technologies, foreign language teaching, universities, performance

Abstract

Currently, feedback is considered as one of the key factors influencing the effectiveness of teaching foreign languages. However, the degree of influence of various forms and ways of organizing feedback on language learning remains insufficiently studied. The purpose of this study was to study the impact of digital feedback technologies on the effectiveness of teaching foreign languages in Chechen universities. The study involved 60 1st-3rd year students from two leading universities in the country studying English and German. The influence of various forms of online feedback - such as teacher video consultations, interactive assignments with automatic assessment, student discussions - on the dynamics of language acquisition and motivation for learning was studied. The results of the study allow us to conclude that digital feedback technologies have a significant positive impact on the effectiveness of teaching foreign languages in universities. To achieve this goal, we conducted a comprehensive analysis of the scientific literature on this issue, as well as an empirical study involving students from three leading universities in the country. During the experiment, we tracked the dynamics of foreign language acquisition and changes in motivation to learn under the influence of various models of digital feedback organization. The obtained results allowed us to draw a number of theoretical and practical conclusions, which are discussed in the following sections of this article.

References

Богданова А.В., Глазова В.Ф., Коростелев А.А. Современные тенденции в организации учебного процесса при обучении студентов педагогических направлений подготовки с применением дистанционных образовательных технологий // Балтийский гуманитарный журнал. 2019. Т. 8. № 2 (27). С. 21-24.

Бредихина И.А. Методика преподавания иностранных языков: Обучение основным видам речевой деятельности. Екатеринбург: Издательство Уральского университета, 2018. 102 с.

Восковская А.С. Особенности обучения студентов нового поколения в условиях цифрового общества // Самоуправление. 2019. № 2 (115). С. 288-290.

Грамма Д.В., Шукурова И.В. Обучение иностранному языку студентов с применением дистанционных технологий // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. 2019. № 3 (25). С. 151-157.

Зубренкова О.А., Лисенкова Е.В., Зубенко Д.П., Косс Е.А. Информационные технологии как необходимый элемент организации учебного процесса образовательных учреждений // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2020. Т. 9. № 2 (31). С. 172-175.

Итинсон К.С. Массовые открытые онлайн курсы и их влияние на высшее образование // Карельский научный журнал. 2019. Т. 8. № 3 (28). С. 15-17.

Кириллова А.В., Усатова И.Ю. Влияние СОУЮ-19 на психологический комфорт обучающихся иностранному языку в дистанционном формате в вузе // Балканское научное обозрение. 2020. Т. 4. № 4 (10). С. 29-32.

Колыхматов В.И. Цифровая грамотность и навыки современного педагога // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2020. № 8 (186). С. 156-160. DOI: 10.34835/issn.2308- 1961.2020.8.p156-160.

Куликова И.В. Информационные технологии как компонент учебного процесса на примере обучения иностранным языкам // XXI век: итоги прошлого и проблемы настоящего плюс. 2017. № 5-6 (3940). С. 163-168.

Купцов А.Е., Шилова Н.В. Дискурсивы и синтаксические конструкции как средства формирования прагматического эффекта акта коммуникации в англо- и испаноязычном художественном дискурсе // Когнитивные исследования языка. 2022. № 3(50). С. 269-273

Невраева Н.Ю., Быстрай Е.Б., Кабанов А.М., Савельева Н.Х., Сорокина Н.И. Методика организации учебных занятий у аспирантов для сдачи экзамена по английскому языку // Гуманитарные балканские исследования. 2020. Т. 4. № 1 (7). С. 38-42.

Николаева Е.А., Котляренко Ю.Ю. Особенности и перспективы внедрения мобильных технологий в процесс обучения иностранному языку в неязыковом вузе // Самарский научный вестник. 2023. Т. 12. № 1. С. 281-287. DOI: 10.55355/snv2023121308.

Павличева Е.Н. Развитие информационных ресурсов для обеспечения непрерывного образования и передачи знаний в технических университетах // XXI век: итоги прошлого и проблемы настоящего плюс. 2020. Т. 9. № 3 (51). С. 50-55

Серостанова Н.Н., Чопорова Е.И. Современные технологии преподавания иностранных языков в эпоху циф-ровизации образования // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 6. DOI: 10.17513/spno.30254.

Харламенко И.В., Воног В.В. Обратная связь как форма контроля в техногенной образовательной среде // Информатика и образование. 2020. № 5. С. 44 - 49.

Шилова Н.В. Интернет-технологии на занятиях по иностранному языку в вузе // Язык и общество. Диалог культур и традиций: Сборник материалов научной конференции. Ярославский государственный педагогический университет им. К.Д. Ушинского. Ярославль, 2022. С. 296-301.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Мусаева АА, Давлетукаева АШ. Feedback technologies and their effectiveness in teaching foreign languages at universities. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jul.3];13(12-1):74-80. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1232

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE

Most read articles by the same author(s)