Criteria for assessing the professional competencies of medical university students with a therapeutic profile

Authors

  • Mata Y. Dyshnieva Chechen State University named after. A.A. Kadyrov
  • Kheda V. Chagaeva Chechen State University named after. A.A. Kadyrov

DOI:

https://doi.org/10.25726/r0131-6271-3547-b

Keywords:

professional competencies, assessment criteria, medical education, medical students, therapeutic profile

Abstract

Currently, the problem of assessing the professional competencies of future therapeutic medical workers is extremely relevant. Improving the education system requires the development of objective criteria for assessing the level of development of skills and abilities of medical students, allowing one to predict their future effectiveness in the profession. The purpose of this study was to formulate a set of criteria for assessing the professional competencies of medical university students with a therapeutic profile based on an analysis of domestic and foreign experience. As part of the study, educational and scientific literature on the formation and assessment of the competencies of future doctors was analyzed. An analysis of the regulatory framework and requirements for the training of medical specialists was also carried out. Based on the data obtained, a list of 12 criteria for assessing the professional competencies of student therapists was formed. The results presented in the article can be used to improve quality control procedures for medical personnel training. An expert assessment of the proposed system also showed its compliance with international standards and suitability for use in training. The criteria were well detailed. The monitoring of the dynamics of competence confirmed the effectiveness of the system for monitoring learning outcomes during the academic year.

References

Баева Т.А. Методика формирования профессиональной иноязычной компетенции студентов медицинских вузов в условиях информационно-образовательной среды: автореф. дис. канд. пед. наук:13.00.02; Карачаево-Черкесский гос. ун-т. Нижний Новгород, 2013. 24 с.

Баимбетова А.Ж. Технологии дополненной реальности в медицине // Инновации в развитии научных и творческих направлений образовательного процесса: материалы Международного конкурса курсовых, научно-исследовательских и выпускных квалификационных работ. Кемерово: Западно-Сибирский научный центр, 2019. С. 82-83.

Васильева Е.Ю., Томилова М.И., Юрьева С.В. Чек-лист для оценки навыков общения с пациентом: результаты пилотного проекта // Инновации в образовании. 2019. № 8. С. 63-69.

Везетиу Е.В. Проектирование, педагогическое проектирование, проектирование образовательного процесса: обоснование сущности понятий // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 65-1. С. 53-55.

Гетман Н.А., Котенко Е.Н., Лонская Л.В., Малютина Т.В., Педан Т.Н. Технологический подход к проектированию образовательного процесса в медицинском образовании: учебно-методическое пособие. Омск: Изд. Омский государственный медицинский университет. 2020. 252 с.

Занина И.А., Михайлова Е.В., Бредихина Т.А. Использование интерактивных педагогических технологий при проведении учебной практики у обучающихся по специальности «Фармация» // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 4. С. 9.

Захарова Е.А., Ежова Ю.М. Мотивационная готовность как компонент психологической готовности к профессиональной деятельности студентов-медиков // Медицинский альманах. 2017. № 1. С. 14-18.

Иманалиева Д.Б., Бекманова Г.Т. Технологии виртуальной реальности в медицинском образовании // Инновации в развитии научных и творческих направлений образовательного процесса: материалы Международного конкурса курсовых, научно-исследовательских и выпускных квалификационных работ. Кемерово: Западно-Сибирский научный центр, 2019. С. 84.

Килейников Д.В., Колесникова И.Ю., Белякова Н.А. Оценка практических навыков с использованием объективного структурированного клинического экзамена // Инновационные технологии в эндокринологии: сборник тезисов III Всероссийского эндокринологического конгресса с международным участием. «Эндокринологический научный центр» Минздрава России; ОО «Российская ассоциация эндокринологов». Москва, 2017. С. 484-485.

Лейхтер С.Н., Малыгина О.Г., Бажукова Т.А. Компетентностно-ориентированный экзамен по клинической лабораторной диагностике у студентов, обучающихся по специальности «Медицинская биохимия» // Клиническая лабораторная диагностика. 2020. № 3. С. 197-200.

Мамина В.П., Бусурина Л.Ю., Кубекова А.С. Психологическое здоровье, как фактор социально-психологической адаптации у студентов медицинского университета // Казанский педагогический журнал. 2022. № 4(153). С. 224-230. DOI:10.51379/KPJ.2022154.4.027.

Соловова Н.В., Суханкина Н.В., Калмыкова О.Ю. Содержание и структура организационно-управленческой компетентности преподавателя вуза // Отечественная и зарубежная педагогика. 2020. Т. 1. № 1 (65). С. 33-46.

Тарева Е.Г. Система культуросообразных подходов к обучению иностранному языку // Язык и культура. 2017. № 40. С. 302-320.

Хайбулаев М.К., Манцигова М.У., Кубекова А.С., Мамина В.П. Психологическое здоровье студентов медицинского вуза разных специальностей // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2021. № (10) 2-1. 174-180. doi:10.34670/AR.202110.89.012.

Ranpariya V.K., Huang W.W., Feldman S.R. Virtual reality memory palace: An innovative dermatology education modality // Journal of the American Academy of Dermatology. 2021. Vol. 86. Pp. 1435- 1437. URL: https://doi.org/10.1016/jjaad.2021.06.859.

Saab M.M., Hegarty J. Incorporating virtual reality in nurse education: A qualitative study of nursing students' perspectives // Nurse Education Today. 2021. № 105. URL: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.105045.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Дышниева МЯ, Чагаева ХВ-А. Criteria for assessing the professional competencies of medical university students with a therapeutic profile. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jul.3];13(12-2):117-25. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1207

Issue

Section

TECHNOLOGIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS