Using tests in teaching grammar skills the first-year students of the faculty of foreign languages

Authors

  • Jin Xiaoshuang Belarusian State Academy of Music

DOI:

https://doi.org/10.25726/m8632-4468-2365-q

Keywords:

evolution of vocal techniques, musical art, music history, Europe, ancient music, Middle Ages, Renaissance, Baroque, Classicism, Romanticism, Modernity, voice, vibrato, voice registration

Abstract

This scientific article examines the evolution of vocal techniques in the history of the musical art of Europe, covering the period from antiquity to the present. The research aims to deepen the understanding of the dynamic mechanisms of transformation of musical practices and their socio-cultural correlations. Based on an extensive analysis of historical sources, vocal parts and archival audio recordings, a quantitative and qualitative analysis of vocal techniques is carried out. The study includes a detailed overview of the use of the voice in various historical contexts, starting with Gregorian chorales in the VI century and ending with operatic and modern popular genres of the XXI century. Empirical data are based on the evaluation of more than 200 vocal works, of which 34% belong to the Renaissance period, 26% to the Baroque era, 17% to the classical period, 12% to Romanticism and 11% to the modern period. The key parameters of the analysis include the modes of voice registration, dynamic relations, the use of vibrato and other technical characteristics. This article is a comprehensive approach to the study and interpretation of vocal methods within the framework of historical evolution, which has significant implications for the theory of musical art and pedagogy.

References

Верин-Галицкая А.Д. Джулио Каччини: между пассажами и аффектированной музыкой // Музыкальная академия. 2022. № 1. С. 14-25. DOI: 10.34690/216.

Друскин М.С. Собрание сочинений: в 7 т. Ред.-сост. Л.Г. Ковнацкая; Рос. Ин-т истории искусств; СПбГК. Т. 1: Клавирная музыка Испании, Англии, Нидерландов, Франции, Италии, Германии XVI-XVIII веко. М.С. Друскин; ред.-кол.: И.В. Розанов. СПб: Композитор. 2007. 752 с.

Захваткин А.Н. Клавирная школа К. Ф. Э. Баха в исторической перспективе: дис. канд. искусств. Нижний Новгород, 2007. 307 с.

Ин Х. Романс как новый жанр в музыкальной культуре ХХ века. ГИСДВ. 2008. № 3: 57-59.

Кандинский А.И. Даргомыжский А.С. // Левашова О., Келдыш Ю., Кандинский А.О. История русской музыки. Т. 1. От древнейших времен до середины XIX века. М.: Музыка, 1980. 623 с.

Маркон А. Если музыкант не меняет мышление, то барочная скрипка ему не поможет. Интервью брала Евгения Кривицкая // Музыкальная жизнь №7-8, 2017. URL: http://mus-mag.ru/mz-txt/2017-07/i-andrea-marcon.htm

Митюкова З.З. Партименто в итальянской музыке XVIII века: дис. канд. иск.: 17.00.02. Казань, 2018. 241 с.

Наумов А.В. От вокальной манеры к композиторскому стилю: романсы Даргомыжского А.С. 1830-х гг. // Два века феномена А.С. Даргомыжского: сб. материалов Всерос. науч.-практ. конф. Тула, 2013. С. 58-66.

Старцева Д.В. Значение вокальных упражнений в развитии певческих навыков будущих педагогов-музыкантов // Интеграция искусств в современном художественном образовании: материалы IV всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции. Редкол.: И.И. Банникова, В.И. Юдина. Орел: Орловский государственный институт культуры, 2021. С. 132-137.

Старчеус М.С. Слух музыканта. М.: МГК им. П.И. Чайковского. М., 2003. -640 с.

Трубникова О. Черты жанрового и стилевого новаторства в романсах и песнях А.С. Даргомыжского // Два века феномена А.С. Даргомыжского: сб. материалов Всерос. науч.-практ. конф. Тула, 2013. С. 67-75.

Трунов И.В. Опыт применения жанра вокализа на уроках сольного пения в аспекте решения некоторых проблем голосоведения // Молодой ученый. 2016. № 4 (108). С. 839-840. URL: https://moluch.ru/archive/108/26242/

У Х. Китайская художественная песня: история и теория жанра. Диссертация кандидата искусствоведения. Харьков, 2016.

Хэ С. Развитие и истоки китайской художественной песни. Вестник Чжэнчжоуского университета. 2014. № 7. С. 149-150.

Чепенкова Т.Ю. Вокализы как основа постановки певческого голоса // Проблемы теории и практики постановки голоса: материалы V международной научно-практической конференции. Саратов: Саратовский источник, 2019. С. 100-106.

Чжао Ж. Новые грани китайского романса в творчестве Лю Цуна // Вестник Академии Русского балета им. А.Я. Вагановой. 2021. № 3: С. 184-192.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Сяошуан Ц. Using tests in teaching grammar skills the first-year students of the faculty of foreign languages. УО [Internet]. 2023Oct.15 [cited 2024Jul.3];13(10-1):247-53. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1100

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS