Methods of vocal teaching in various cultural traditions: comparative analysis

Authors

  • Yang Shanning Nizhny Novgorod State Conservatory named after M.I. Glinka

DOI:

https://doi.org/10.25726/b8008-9947-4377-m

Keywords:

music pedagogy, vocal art, cultural anthropology, ethnomusicology, psychophysiology, comparative analysis, teaching methods, Western European tradition, Indian tradition, African tradition, East Asian tradition

Abstract

In the field of music pedagogy, one of the most complex and multifaceted aspects is vocal training. The specificity of methodological approaches to vocal training is an object of scientific study, which covers a wide range of cultural-historical, physiological and psychoacoustic factors. The article is aimed at a comparative analysis of vocal teaching methods in various cultural traditions, such as Western European, Indian, African and East Asian. Through a multidisciplinary approach, including anthropological, ethnomusicological and psychophysiological methods, this work seeks to identify the key characteristics and features inherent in each cultural practice. Emphasis is placed on evidence-based teaching methods, which range from structured lessons using modern technology to traditional forms of mentoring. The statistics are based on empirical studies conducted between 1990 and 2020 and include an analysis of more than 300 scientific articles published in peer-reviewed journals with high citation rates (IF > 2.0). The range of academic research in this area continues to expand, integrating aspects of psychology, neuroscience, physiology and even information technology. However, it should be recognized that the issues of effectiveness and optimal combination of various methods still remain open and require further research.

References

Айкина Л.П. К вопросу о развитии музыкальных способностей школьников // Мир науки, культуры, образования. 2017. № 3 (64). С. 221-223.

Бреан А., Скейе Г.У. Музыка и мозг. Как музыка влияет на эмоции, здоровье и интеллект. пер. Шоголевой Д. Г. Москва, 2020. 295 с.

Брыкова А.А. Роль хорового пения в процессе преподавания музыки в образовательной школе. Образовательный форсайт. 2020. № 4 (8). С. 12-18.

Ван Ч. Сопоставительный анализ концепций русского и китайского музыкального образования // Фундаментальные и прикладные научные исследования: актуальные вопросы, достижения и инновации: сборник статей LX Международной научно-практической конференции, Пенза, 15 октября 2022 года. Пенза: Наука и Просвещение (ИП Гуляев Г.Ю.). -2022. - С. 170-172.

Копылов Н.Д. Особенности формирования гласных в процессе обучения академическому вокалу мужских голосов // Методологические проблемы современного музыкального образования: сборник статей по материалам X Международной научно-практической конференции. РГПУ им. А.И. Герцена. СПб: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2015. С. 98-101.

Красильников И.М., Красильникова М.С. Концептуальный взгляд на современный урок музыки. Педагогика искусства. 2019. № 4. С.103-111.

Люй Ц. Элементы преемственности в педагогическом наследии Шэнь Сяна // Музыкальное образование в современном мире; сборник научных трудов. СПб: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2018. Выпуск 9. С. 28-33.

Пивницкая О.В. Основные подходы к обучению народному пению в отечественной педагогике // Вестник кафедры ЮНЕСКО «Музыкальное искусство и образование». 2015. № 1(9). С. 123- 133.

Пивницкая О.В. Особенности интонирования в современном эстрадном вокале: исторический и педагогический аспекты // Музыкальное искусство и образование. 2014. № 3. С. 127-133.

Подпоринова Н.О. Современное вокальное эстрадное искусство в контексте российской музыкальной традиции ХХ в. // Культурная жизнь Юга России. 2016. № 1 (60). С. 94-97.

Самолдина Н.А. Современные методы развития вокального мастерства учащихся // Концепт: науч.-метод. электрон. журн. 2015. Спецвып. № 20. С. 61-65. URL: http://e-koncept.ru/2015/75329.htm

Хуан П. Влияние русского фортепианного искусства на формирование и развитие китайской пианистической школы: Дис. канд. ист. наук. СПб., 2008. 160 с.

Цзо Ч. Русские музыканты в Китае. СПб.: Композитор, 2015. 334 с.

Цихэн В. Особенности современной системы музыкального образования в Китае // Научные стремления. 2020. Выпуск 18. С. 37-46.

Чжан, Лиюй, Чэн, Лоюй. Сравнительное исследование китайского и западного фольклора. Пекин: Изд-во китайской обществ. науки, 2016. 385 с.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Шаньнин Я. Methods of vocal teaching in various cultural traditions: comparative analysis. УО [Internet]. 2023Oct.15 [cited 2024Jul.3];13(10-1):231-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1098

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS