Methods of teaching English as a tool for the globalization of education in Russian universities

Authors

  • Nurkhazhi U. Amirkhazhiev Chechen State University named after. A.A. Kadyrov
  • Aset Sh. Davletukaeva Chechen State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/o7246-1530-0751-h

Keywords:

globalization of education, methods of teaching English, monitoring the level of foreign language proficiency, modernization of the higher education system, information technology, distance learning

Abstract

The strengthening of globalization processes determines the need to update approaches to teaching foreign languages in domestic universities. In this paper, we consider methods of teaching English as an effective tool for integrating Russian higher education into the global educational space. We studied the experience of teaching foreign languages at leading foreign universities in order to highlight the most productive approaches. An analysis was carried out of monitoring data on the level of English proficiency among students at Russian universities for the period from 2015 to 2021. Based on the results obtained, the work proposes a concept for modernizing the teaching of English at Russian universities, including the use of interactive methods, integration of information technology, as well as distance learning opportunities. The implementation of the measures we have proposed will improve the efficiency of teaching foreign languages and will lead to increased integration of Russian higher education into global educational processes. A special role must be given to the development of oral and written communication skills through a variety of business and role-playing exercises that simulate real situations of interpersonal and professional communication. At the same time, it is important to use authentic texts and situations that are as close as possible to the context of students’ future professional activities.

References

Батурина Н.В., Руковишников Ю.С., Батунова И.В. Использование приемов, методов и моделей системы CLIL в процессе обучения английскому языку студентов бакалавриата // Международный научно-исследовательский журнал. 2017. № 10 (64). Часть 1. С. 9-13.

Булаш Ю.М. Особенности создания курса английского языка для специальных целей // Иностранные языки: инновации, перспективы исследования и преподавания: сборник статей по итогам III Международной научно-практической конференции, под ред. Е.А. Пригодич. Минск: Белорусский государственный университет, 2020. С. 333-337.

Бунятова Ф.Д. Английский язык как lingua franca международной деловой коммуникации // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2019. № 4. C. 133-137.

Глухова Л.В., Казиев К.В., Ловпаче З.Н., Гудкова С.А. Интеллектуальные сервисы на облачной платформе IACPAAS и онтологии: ключевые принципы и возможности // В сборнике: Татищевские чтения: актуальные проблемы науки и практики. Материалы XVIII Международной научно-практической конференции. В 3-х томах. Тольятти, 2021. С. 220-224.

Загидуллин Д.Р., Пулявина Н.С. Методика симуляционного обучения как основа стартапа на рынке образовательных технологий (EdTech) // Экономика, предпринимательство и право. 2021. Том 11. № 2. С. 477-488. DOI: 10.18334/epp.11.2.111736.

Иноземцева К.М. Интернационализация высшего профессионального образования в России: языковая политика // Высшее образование в России. 2014. № 5. С. 145-152.

Каракотова С.А. Инновационные технологии в образовательном процессе // в сборнике: Инновационные процессы в системе образования: теория и практика. Материалы региональной научно-практической конференции. Карачаевск, 2019. С. 69-74

Ковалева М.И. Современные методы обучения грамматике английского языка в неязыковом вузе // Актуальные вопросы образования. 2016. № 1. С. 156-160.

Лепшокова Е.А. Специфика грамматического значения английского артикля // В сборнике: Традиции и инновации в системе образования. Сборник научных статей. Карачаевск, изд-во Карачаевский государственный университет, 2020. С. 132-136.

Малащенко М.В. Лингвокультурологические особенности медиакурса образования: анализ англоамериканских источников // В сборнике: Лингвистика будущего: новые тенденции и перспективы. материалы Международной научной конференции. 2019. С. 334-338.

Неборский Е.В. Трансформация стратегий развития университетов за рубежом в условиях глобальных рисков: автореф. дис. д-ра пед. наук. М., 2018. 38 с.

Сергеева Н.Ю. Арт-педагогика и арт-терапия: к вопросу о разграничении понятий // Ученые записки Забайкальского Государственного Университета. Чита, 2016. № 2. С. 69-75.

Таранова Е.В., Онищенко Л.И. Педагогический анализ термина «арт-педагогика» // Современные технологии: актуальные вопросы, достижения и инновации. Пенза, 2018. С. 212-214.

Филиппов В.М. Интернационализация высшего образования: основные тенденции, проблемы и перспективы // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Международные отношения. 2015. № 3. С. 203-210.

Шабалин Ю.Е., Вахрушева Е.М. Интернационализация российской системы высшего образования: трансграничное и международное университетское образование // Совет ректоров. 2015. № 1. С. 50-59.

Lasagbaster D. Foreign Language Competence in Content and Language Integrated Courses // The Open Applied Lingustics Journal 1, 2008. Pp. 31-42.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Amirkhazhiev NU, Davletukaeva AS. Methods of teaching English as a tool for the globalization of education in Russian universities. УО [Internet]. 2023 Dec. 15 [cited 2024 Nov. 23];13(12-2):228-35. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1220

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS